Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Elämä

Black Friday lähestyy – Miksi se on juuri "musta perjantai"?

Black Friday saa monet tarjoushaukat ostoksille. Mistä nimi oikein tulee?

Ihmiset rynnivät ostoskärry edellä
Ihmiset rynnivät ostoskärry edellä
Teksti: Emilia Tukiainen
Kuvat: Adobe Stock
12.11.2024 | Päivitetty 13.11.2024

Black Friday on aina marraskuun viimeisenä perjantaina, joka on Yhdysvalloissa juhlittavan kiitospäivän jälkeinen päivä. Tänä vuonna Black Friday osuu perjantaille 29. marraskuuta.

Black Fridayta pidetään sen historian vuoksi joulusesongin avauspäivänä, ja sen tarkoituksena on tarjota kuluttajille tuotteita tarjoushinnoin. Tarjoushinnat ovat erityisen suosittuja arvokasta kulutuselektroniikkaa ostaessa, ja moni hyödyntääkin Black Fridayta uutta televisiota tai matkapuhelinta hankkiessa.

Mistä Black Friday -nimi tulee?

Nimen alkuperästä ei ole täyttä varmuutta, mutta tunnetuimpien teorioiden mukaan Black Friday -nimitys sai alkunsa 1960-luvulla. Monet ottivat kiitospäivän jälkeisen päivän vapaaksi ja lähtivät jouluostoksille, mikä aiheutti liikenteeseen ruuhkia ja toisinaan jopa kaaosta. Tämän myötä poliisi alkoi kutsua päivää Black Fridayksi.

Myöhemmin nimi sai positiivisemman sävyn talousterminä. Aikanaan kirjanpidossa tappiot merkittiin punaisella ja voitot mustalla, ja kiitospäivän jälkeen tehdyt jouluostokset nostivat kauppojen tuloksen voitolle hiljaisen syksyn jälkeen.

Black Friday merkitsi lopulta siis päivää, jolloin kirjanpidossa nähtiin enemmän mustaa voittoa kuin punaisella merkittyä tappiota.

Cyber Monday ja Älä osta mitään -päivä

Nykyään lähes jokainen yritys hyödyntää Black Fridayta, ja monet ovat siirtyneet jopa viikon mittaiseen Black Week -kampanjaan.

Verkkokauppaostosten yleistymisen myötä on muodostunut myös verkkokauppojen oma Black Friday eli Cyber Monday, mutta nykypäivänä verkkokauppojen ja kivijalkaliikkeiden alepäivillä ei ole juurikaan eroa. Monet pitävätkin Cyber Mondayta Black Fridayn loppukirinä.

Black Friday innostaa kuluttajia tekemään entistä enemmän ostoksia, ja toisinaan tavaraa ostetaankin vain siksi, että se on suuressa alennuksessa. Tämän vastaliikkeeksi on muodostunut Älä osta mitään -teemapäivä 29.11., joka kannustaa pohtimaan heräteostoksia ja kulutusta.