Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Pääkirjoitus: Asiakaspalvelijat ansaitsevat työrauhaa ja kunnioitusta

Teksti:
Sanna Suokko
Kuvat:
Aleksi Poutanen
Julkaistu: 7.2.2024
|
Muokattu: 7.2.2024

Tytöttelyä, vihjailua, takamukseen tarraamista, rintojen tuijottelua, kikkelikuvia. Kaikkea tätä on mahtunut työurani varrelle. Ikä on tuonut itsevarmuutta ja rohkeutta puolustaa omia rajoja. Nuorempana oli toisin, koska kirjoittamaton sääntö oli, että ”kuuluu asiaan”.

Nykyään seksuaalisesta häirinnästä uskalletaan puhua. Keskustelun sysäsi liikkeelle Me too -liike vuonna 2017, kun amerikkalaisen viihdeteollisuuden kulissit alkoivat kaatua. Niiden takaa paljastui räikeitä hyväksikäyttötapauksia.

Seksuaalinen häirintä on valitettavan yleinen ongelma monilla työpaikoilla. Erityisesti asiakaspalvelualalla se on saavuttanut huolestuttavat mittasuhteet.

Meillä S-ryhmässä työskentelee yli 40 000 ihmistä, joista valtaosa on nuoria naisia. He työskentelevät asiakaspalvelijoina myymälöissä, ravintoloissa, hotelleissa ja liikennemyymälöissä.

He kohtaavat päivittäin tilanteita, joissa heidän ammatillinen arvokkuutensa ja henkilökohtainen koskemattomuutensa joutuvat uhatuiksi. Heidän ulkonäköään arvostellaan, heitä kosketellaan sopimattomasti ja jopa uhkaillaan.

He kohtaavat päivittäin tilanteita, joissa heidän ammatillinen arvokkuutensa ja henkilökohtainen koskemattomuutensa joutuvat uhatuiksi. Heidän ulkonäköään arvostellaan, heitä kosketellaan sopimattomasti ja jopa uhkaillaan.

Häirintä jättää aina jäljen, jonka kanssa eläminen vie valtavasti voimavaroja. Työnantajien on tehtävä kaikkensa suojellakseen työntekijöitään. Tämä tarkoittaa selkeiden sääntöjen ja ohjeistuksen laatimista. Lisäksi työnantajien on tarjottava asianmukaista koulutusta ja tukea työntekijöilleen, jotta he osaavat tunnistaa ja käsitellä häirintätapauksia.

Meidän kaikkien on otettava vastuu omasta käytöksestämme ja puututtava häirintään, kun sitä todistamme. Tapa voi olla kohtelias, mutta suora: ”Anteeksi, että puutun, mutta kuulinko ja näinkö oikein, mitä tuossa äsken tapahtui...?”

Asiakaspalvelijat ansaitsevat työrauhan ja kunnioituksen. Heidän ei pidä pelätä töihin mennessään, mitä tänään on kestettävä. Jokainen meistä voi olla osa ratkaisua. Turvallinen ja oikeudenmukainen työympäristö kuuluu jokaiselle.

Lehden juttujen lisäksi pääset lukemaan työntekijöidemme tarinoita yhteishyvä.fi:stä. Järjestämme aiheesta myös keskusteluillan 13.2. klo 19, jota voit seurata suorana YouTube-kanavallamme tai katsoa myöhemmin saitiltamme. Suuri kiitos rohkeille työntekijöillemme!

Sanna Suokko on Yhteishyvän päätoimittaja, joka ihailee nuorta sukupolvea, koska se uskaltaa puhua seksuaalisesta häirinnästä.