Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Ihonhoito

Smuuti Skin nousi hitiksi – Perustajalla on tärkeä viesti nuorille naisille

Jenni Ahokas onnistui luomaan kosmetiikkahitin. Hänellä on viesti etenkin nuorille suomalaisille naisille.

Nainen pitää kosmetiikkapurkkeja pään päällä
Nainen pitää kosmetiikkapurkkeja pään päällä

”Tykkään rohkeasta innovoinnista ja olen tosi kunnianhimoinen”, Jenni Ahokas kertoo.

Teksti: Maarit Rasi
Kuvat: Johanna Erjonsalo
6.3.2025 | Päivitetty 9.3.2025

”Kannattaa vielä miettiä, tuleeko tuosta yhtään mitään. Ala on kilpailtu.”

Kun espoolainen Jenni Ahokas, 32, aloitteli uraansa kosmetiikka-alan yrittäjänä vuosia sitten, hän sai verkostoitumispalvelu LinkedInissä tökerön viestin. Tuntematon keski-ikäinen mies lähestyi häntä kertoakseen, ettei alalle kannata lähteä lainkaan.

Hetki on piirtynyt Ahokkaan mieleen, sillä hänen yritykselleen Beautyko Importille kävi täysin toisin kuin tuntematon mies kuvitteli. Yritys lähti nousukiitoon, ja erityisesti korealaisesta kosmetiikkasarja Smuuti Skinistä tuli hetkessä nuorten hitti.

Joulukaupassa 2023 Ahokas joutui myymään hetken ei oota. Tuotteita ei saatu kauppaan riittävän ajoissa, mikä sapetti yrittäjää. Äkkisuosio kertoi kuitenkin siitä, että Ahokas oli osunut kultasuoneen.

Nykyään Ahokkaan Smuuti Skin -tuotteet ovat Sokoksen myydyimpien korealaisten kosmetiikkatuotteiden joukossa, Sokos Helsingin kosmetiikan myyntimiljöötiiminvetäjä Matleena Kangasluoma kertoi Yhteishyvälle.

Jenni Ahokkaan palkkaama tiimi suunnittelee Smuuti Skin -tuotteet Suomessa, mutta ne valmistetaan Etelä-Koreassa. Niihin kuuluvat muun muassa kosteuttavat ja hedelmäuutetta sisältävät tuotteet, joita on käytetty korealaisessa kosmetiikassa vuosikymmeniä. Niillä tavoitellaan kosteutettua ja melkein lasimaisen tasaista ihoa, joka on korealaisen kosmetiikan käyttäjien ihanne.

”Aluksi toimiminen uudessa kulttuurissa jännitti. Meininki oli fake it until you make it -henkistä.”

Smuuti Skin -sarjan tuotteita rivissä.

Jenni Ahokkaan palkkaama tiimi suunnittelee Smuuti Skin -tuotteet Suomessa, mutta ne valmistetaan Etelä-Koreassa. Hello Kitty ja ystävät esiintyvät Smuuti Skinin huuliöljyissä. Vesimelonia sisältävä tuotesarja on tämän hetken hitti.

Oli kuitenkin vähällä, ettei Oulusta lähtöisin olevasta Jenni Ahokkaasta tullut kosmetiikkayrittäjää lainkaan.

Suvussa ei ollut yrittäjiä, ja kauppakorkeakoulusta maisteriksi valmistunut Jennikin ajatteli, että kaikkea muuta, mutta ei missään nimessä yrittäjän epävarmaa elämää.

”Olen opiskellut taloustieteitä ja derivoinut funktioita, mutta olen tosi huono laskujen maksamisessa ja Exceleissä. En inspiroidu sellaisesta ollenkaan. Myyminen, kampanjoiden suunnitteleminen asiakkaiden kanssa ja markkinointi ovat minun juttujani”, Ahokas sanoo.

Pää kääntyi, kun Ahokkaan ystävä tuli vaihdosta Etelä-Koreasta. Ystävä esitteli innostuneena matkatuliaisinaan tuomia korealaisia kosmetiikkatuotteita, jotka eivät vielä tuohon aikaan olleet Suomessa suosittuja.

Ahokkaan vaisto sanoi heti, että korealainen kosmetiikka tulisi menestymään myös täällä.

Ensin hän perusti verkkokaupan ja aloitti korealaisen kosmetiikan maahantuonnin. Sitten syntyi Smuuti Skin, Ahokkaan tiimin suunnittelema tuotesarja.

Kun Jenni lähti Etelä-Koreaan, hän piilotti tatuointinsa

Smuuti Skin ei olisi syntynyt ilman Ahokkaan matkoja Etelä-Koreaan.

Hän matkusti sinne ensimmäisen kerran niin, ettei tuntenut maasta kuin yhden henkilön. Tämä kierrätti Ahokasta mukanaan viikon ajan ja tutustutti hänet kosmetiikka-alan vaikuttajiin. Nuori suomalainen herätti Etelä-Koreassa ihmetystä. Paikalliset yhteistyötahot hämmästelivät muun muassa nuoren yrittäjän ikää.

”Brändien edustajat saattoivat sanoa minulle suoraan, että ai, sä oletkin noin nuori.”

”Brändien edustajat saattoivat sanoa minulle suoraan, että ai, sä oletkin noin nuori. Joskus olen heittänyt vitsinä, että isäni olisi pitänyt lähteä sinne esittämään toimitusjohtajaamme.”

Ahokas muistuttaa, että Etelä-Korean kulttuuri on konservatiivinen. Nuoret yrittäjät vaikuttivat olevan maassa harvinaisia.

Palaverit olivat myös paljon virallisempia kuin Suomessa. Hän muistelee huvittuneena, miten jokaisessa tapaamisessa oli mukana pari firman edustajaa, jotka istuivat hiljaa pöydän ääressä näyttäen siltä, että eivät tehneet mitään. Ahokkaan käsityksen mukaan kyseessä oli paikallinen tapa, jonka tarkoituksena oli luultavasti alleviivata tilanteen arvokkuutta.

Jenni Ahokas päänsä päällä vesimeloni.

Kun yrittäjäelämän hektisyys tuntuu liialliselta, Ahokkaat matkustavat entiseen kotikaupunkiinsa Ouluun. Siellä on helppo tavata lapsuudenystäviä ja olla heidän parissaan Jenni vaan.

Myös Ahokas joutui näyttelemään Etelä-Koreassa asiallisempaa kuin oikeasti on. Hän pukeutui jakkupukuun ja piilotti tatuointinsa, jotka olisivat olleet yritysmaailmassa kauhistus.

”Aluksi toimiminen uudessa kulttuurissa jännitti. Meininki oli fake it until you make it -henkistä.”

Menestystä tuli kuitenkin nopeasti. Nykyään Ahokas voi matkustaa maahan ylpeästi ja kertoa, että Smuuti Skinin tuotteita myydään Suomessa, Ruotsissa ja Virossa isoimmissa verkkokaupoissa ja myymälöissä. Tämän kevään aikana laajennetaan Iso-Britanniaan.

Tällainen on eteläkorealainen kauneuskäsitys

Jenni Ahokas on huomannut, että Etelä-Koreassa ihmiset suhtautuvat Suomea innokkaammin kauneudenhoitoon. Myös kauneusleikkaukset ovat maassa yleisiä.

Ahokas toivoo olevansa kauneusalan yrittäjä, joka ei kasvata tekemisillään nuorten ulkonäköpaineita. Samasta syystä hän haluaa näyttää brändin mainoksissa eri näköisiä ja eri sukupuolia edustavia ihmisiä. Kuvia ei muokata liikaa.

Toisaalta Ahokas ajattelee, että vapaus ilmaista itseään vapaasti myös ulkonäöllisesti on osa ilmaisunvapautta. Hän ei kritisoi niitä, jotka haluavat käydä kauneusleikkauksissa tai -käsittelyissä.

”Kaikki saavat tehdä ulkonäöllään mitä haluavat”, Ahokas sanoo.

Ketään ei kiinnosta, jos epäonnistut

Smuuti Skin on vain yksi Beautyko Importin tuotteista. Ahokas tuo Suomeen myös muuta korealaista kosmetiikkaa.

Yrityksessä on toimitusjohtajan lisäksi kuusi työntekijää ja operatiivinen johtaja. Hän on Jennin puoliso Tomi Ahokas, joka jätti viime syksynä päivätyönsä työskennelläkseen päätoimisesti yrityksessä. Työnjako on selkeä. Jämpti Tomi hoitaa Excelin ja palkanmaksut, Jenni on vastuussa kampanjoista ja tekee markkinointia.

”Tomi on paras tukeni, sillä hän tietää tarkkalleen, mitä yrittäjyys vaatii. En pystyisi tekemään työtäni tässä mittakaavassa ilman miestäni.”

Jenni Ahokas kiittelee työntekijöitään, jotka uskaltavat sanoa hänelle myös vastaan. Toimitusjohtaja kuvailee itseään vilkkaaksi, jonka ideat ovat joskus villejä. Silloin työntekijät palauttavat hänet maan pinnalle.

Työpaikalle hän haluaa luoda turvallisen kulttuurin, jossa kaikki uskaltavat ilmaista mielipiteitään. Toki pinna kiristyy välillä Jennilläkin, mutta itseään hän kuvailee kaikkea muuta kuin jäykäksi ihmiseksi.

”Olen höpöttelijä, joka vihaa pönötystä. Pidän itseäni leppoisana oululaisena.”

”Olen höpöttelijä, joka vihaa pönötystä. Pidän itseäni leppoisana oululaisena.”

Samaa, rentoa mutta tehokasta yrityskulttuuria hän haluaisi tuoda Suomeen. Ahokas uskoo, että maamme kaipaa lisää positiivista energiaa ja ilon kautta tekemistä.

Virallisia yrittäjyyskursseja hän pitää turhan kankeina. Hän kannustaa yrittäjyydestä haaveilevia tarttumaan tuumasta toimeen.

”On lähdettävä rohkeasti liikkeelle, vaikkapa sivubisneksen muodossa. Moni jumahtaa siihen, että suunnittelee ja mietiskelee liian pitkään.”

Suomalaisille nuorille naisille Ahokkaalla on selkeä viesti. Häpeälle ei saa antaa liikaa valtaa. Moni pelkää epäonnistumista turhaan.

”Itse ajattelen niin, että jos perustat firman ja se epäonnistuu, niin ketään ei kiinnosta. Olen minäkin toki saanut vaikkapa Jodelissa osani kritiikistä, mutta olen suhtautunut siihen sillä tavalla, että kohtapa näette.”

Oulu on edelleen pakopaikka

Viimeiset vuodet ovat olleet Ahokkaalle niin kiireisiä, että jaksaminen on ollut välillä koetuksella. Työtään hän kuvailee vuoristoradaksi, jossa välillä onnistutaan, välillä ollaan aallonpohjassa. Yrittämistä on helpottanut, että viime aikoina Ahokas on tehnyt töitä vain arkisin. Kumppanin mukaan saaminen remmiin on vähentänyt työhön liittyvää stressiä.

Työnsä vastapainoksi Jenni on elvyttänyt nuoruudenharrastuksensa ratsastuksen sekä ryhmäliikunnan.

”Nyt olen alkanut itsekin somessa hehkuttaa, että kannattaa liikkua. Se antaa niin paljon energiaa.”

”Olen aina pyöritellyt silmiä ihmisille, jotka puhuvat liikunnan ilosta. Nyt olen alkanut itsekin somessa hehkuttaa, että kannattaa liikkua. Se antaa niin paljon energiaa.”

Jos paineet kasvavat liian suureksi, Ahokkaat matkustavat kotikaupunkiinsa Ouluun. Siellä Jennikin saa olla Jenni vaan, eikä yrittäjä, somekasvo tai korealaisen kosmetiikan sanansaattaja. Laaja kaveripiiri koostuu ihmisistä, joista kukaan muu ei ole yrittäjä. He kannattelevat Jenniä myös silloin, kun positiivista asennetta tarvitaan tavallista enemmän.

Maaperästä, jossa on riittävästi tukea sekä sisältä pulppuavaa positiivista energiaa, kumpuaa nuoren toimitusjohtajan lempeästi jämäkkä luonne.

”Samalla asenteella hän vastasi LinkedInissä kritisoivalle miehelle lempeän jämäkästi: Kiitos viestistä, mutta kyllä minä silti yritän.”