Mistä olet saanut olutoppisi, Toni Salminen?
Olen oppinut maistelemalla oluita ja lukemalla niistä. Sosiaalisessa mediassa oppii keskustelemaan oluista ja sanasto tulee tutuksi. Hyvä ryhmä on esimerkiksi Facebookin Suomen olutharrastajien ryhmä.
Millaisesta oluesta pidät?
Minulle tärkeitä ovat hyvät katkeroinnit ja trooppiset humaloinnit, joissa on sitrus-, passion- tai mangomaisia vivahteita. Niitä on lempioluissani, raikkaissa pale ale -oluissa. Tykkään mausteisista ruoista, ja pale alet sopivat niiden seuraksi. Maun lopussa tuleva puraisu, katkero, on tärkeä. Saksalaiset, banaaniset vehnäoluet ovat minulle hankalia, samoin omaperäiset saison-oluet.
Eletäänkö nyt olutbuumia?
Minusta se on vallankumous, joka alkoi viitisen vuotta sitten. Ihmiset maistelevat oluita, eivätkä juo niitä humaltuakseen. Oluesta on tullut ruokajuoma, ja kaupassa monet pyytävät olutvinkkiä esimerkiksi hankkimansa lihan tai kalan seuraksi. Food Market Herkussa monien oluiden hintalapuissa on myös ruokasuositukset.
Kuinka buumi näkyy kaupassa?
Asiakkaat tietävät, mitä panimot tekevät, ja hyllyissä pitää olla monia olutlaatuja. Pienpanimot kiinnostavat. Meillä myydään esimerkiksi Tornion panimon, Lapin panimon ja Ruosniemen panimon oluita sekä Fat Lizard Brewingin oluita Espoosta. Perinteiset oluet pitävät silti pintansa. Suomalaiset tykkäävät saksalaisista ja tsekkiläisistä lagereista sekä eurooppalaisista tummista oluista.
Entä olutmaailman uusimmat villitykset?
Alkoholittomat ja matala-alkoholiset oluet ovat maailmanlaajuinen ilmiö. Ihmiset tykkäävät maistella oluita, mutta eivät halua alkoholia. Myös neipat eli New England IPA -oluet ovat kovassa nousussa. Ne ovat hyvin vahvasti humaloituja, sameita ja mehumaisia. Samoin erilaiset maustetut hapanoluet eli sour alet kiinnostavat kovasti.