Suolaa, suolaa ja vielä enemmän suolaa. Ravitsemustieteilijöiden mukaan suolan saanti on suomalaisten suurimpia haasteita, ja se osoittautui todeksi myös ravintolaskuria testanneissa perheissä.
Tähän saakka suolan saannin seuranta on ollut työlästä – se on onnistunut lähinnä yksittäisiä tuoteselostuksia tutkimalla.
S-mobiilista löytyvä ravintolaskuri kerää ostosten ravintoaineet helposti ymmärrettävään muotoon. Yhdellä vilkaisulla on helppo nähdä, onko esimerkiksi kuitujen tai suolan saanti virallisten suositusten sisällä.
Töiden aloitus muutti arkea
Helsingin Kalliossa asuva Maana Arkko, 21, on tuore asiakasomistaja ja yksi ravintolaskurin testaajista. Hän muutti viime syksynä lapsuudenkodista omaan kotiin ja hankki S-Etukortin.
Arkko on aina ajatellut syövänsä terveellisesti, koska omassa lapsuudenkodissa kiinnitettiin huomiota ruoan terveellisyyteen. Testijakson alussa muutama asia kuitenkin mietitytti.
”Arvelin, että saattaisin syödä proteiinia liian vähän ja hiilihydraatteja liian paljon. Laskurin mukaan molemmat määrät olivat kuitenkin ihan kunnossa.”
Ravintoaineista ainoastaan suola oli punaisella.
”Eniten yllätyin siitä, kuinka paljon ylitin suolan saantisuositukset. Suolan määrä näytti aika järkyttävältä sovelluksessa. Aion kiinnittää jatkossa paljon enemmän huomiota suolan käyttöön.”
Toisaalta Arkko osti testijakson aikana esimerkiksi paljon suolaa sisältäviä kastikkeita, joita hän käyttää ruoanlaitossa pitkän ajan kuluessa. Lisäksi työn aloittaminen sotki hieman arkirutiineja.
”Kun aloitin työt monen kuukauden työttömyyden jälkeen, huomasin syöväni paljon enemmän valmisruokia. Söin niitä erityisesti silloin, kun tulin töistä kotiin väsyneenä ja nälkäisenä. Valmisateriat lisäsivät varmasti suolan määrää ostoksissani.”
Ruokaa valmiiksi pakkaseen
Arkko pitää ruoanlaitosta ja hän suunnitteleekin tekevänsä ruokaa jatkossa isompia määriä kerralla, jolloin osan voi pakastaa.
”Silloin saan työpäivän jälkeen pakkasesta nopeasti terveellisen aterian, eikä tarvitse sortua valmisruokiin.”
Maana Arkko ymmärsi heti, että ravintolaskuri ei kerro ihan täyttä totuutta, se on ainoastaan suuntaa-antava.
”Ostan usein jotain tuotteita varastoon enemmän, jolloin niiden sisältämät ravintoaineet korostuvat sovelluksessa. Ja kun taas joitain tuotteita on valmiiksi kotona, niiden kanssa käy päinvastoin. Pidemmällä aikavälillä vääristymät toki korjaantuvat, jolloin sovellus antaa tarkempaa tietoa.”