Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Miksi S-Pankki kysyy asiakkaan tietoja?

Teksti:
Yhteishyvä
Kuvat:
Nina Kaverinen
Julkaistu: 13.11.2019
|
Muokattu: 28.1.2021
Olet saattanut huomata, että S-Pankki kysyy erilaisia pankkiasioihin liittyviä tietoja. S-Pankin asiakastiedoista ja sääntelystä vastaava johtaja Henna Koski kertoo, mistä on kysymys.

Onko kaikilla asiakasomistajilla oma S-Tili?

Kun henkilö liittyy asiakasomistajaksi, hänelle avataan S-Tili. Tuolle tilille maksetaan Bonukset, joita kertyy S-ryhmän liikkeissä tehdyistä ostoksista. Siten jokainen asiakasomistaja on myös S-Pankin asiakas.

S-mobiilisovellus kannattaa ottaa aktiiviseen käyttöön ja seurata samalla, miten paljon Bonusta kertyy.

Tutustu S-mobiiliin ja sen ominaisuuksiin

Mitä S-Pankin asiakkailta kysytään ja miksi?

Laki velvoittaa pankkeja kysymään asiakkailta tietyt tiedot pankin asiakkaaksi liittymisen yhteydessä.

Kysymme asiakkailtamme esimerkiksi tilille tulevien ja tililtä lähtevien rahojen alkuperästä sekä niiden käyttötarkoituksesta. Lisäksi kysytään käteisnostojen määrästä sekä asiakkaan verovelvollisuudesta.

Tietojen avulla takaamme yhdessä viranomaisten kanssa asiakkaidemme pankkiasioinnin turvallisuuden ja sujuvuuden jatkossakin.

Laki velvoittaa pankkeja kysymään asiakkailta tietyt tiedot pankin asiakkaaksi liittymisen yhteydessä.

Kyse ei ole täysin uudesta käytännöstä, sillä asiakkailtamme on kysytty aiemminkin monia asioita asiakasomistajaksi liittymisen ja S-Tilin avauksen yhteydessä.

Nyt kysymme muutaman kysymyksen lisää. Muiden pankkien tapaan meillä S-Pankissa on lainsäädännöllinen velvollisuus tuntea asiakkaamme ja huolehtia siitä, että asiakkaidemme tiedot ovat ajan tasalla.

Kysytäänkö tietoja kaikilta pankin asiakkailta?

Kysymme tietoja säännöllisesti kaikilta asiakkailtamme – nykyisiltä ja uusilta – iästä, sukupuolesta ja lompakon paksuudesta riippumatta.

Missä tietoja kysytään?

Asiakaspalvelijat kysyvät tietoja päivittäisissä asiakastapaamisissa Asiakasomistajapalvelu- ja S-Pankki-pisteissä sekä S-Pankin puhelinpalvelussa.

Tietojaan voi pian päivittää myös itse S-Pankin verkkopankissa tai S-mobiilissa. Kevään aikana tietoja voi täydentää S-Pankin verkkosivuilla myös toisen pankin pankkitunnuksilla, jos S-Pankin tunnukset ovat hukassa.

Jos saan yhteydenoton, mistä tiedän, että kyseessä on oikeasti S-Pankki?

S-Pankki ei koskaan kysy asiakkaidensa verkkopankkitunnuksia, korttitietoja tai muita arkaluontoisia tietoja sähköpostitse tai soittamalla asiakkaalle.

Jos saat sähköpostiisi epäilyttävän viestin, älä avaa siinä olevia linkkejä tai anna muutakaan kautta pankkitunnuksia tai korttitietoja kyselijöille.

Verkkopankkiin kannattaa aina kirjautua S-mobiili-sovelluksella tai kirjoittamalla itse selaimen osoiteriville S-Pankin sivujen osoitteen eli www.s-pankki.fi.

Lue Omat ostot -palvelusta

Lisää aiheesta