Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Annamari Jukkola (vas.) sekä Patrick ja Roslyn Rafferty (oik.).

3 menestysreseptin metsästäjää: veljekset Kuusankoskelta, pariskunta Tampereelta ja siskokset Lohtajalta

Teksti:
Yhteishyvä
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 23.8.2018
|
Muokattu: 31.8.2020
60 yritystä kokoontui Tampereelle hakemaan inspiraatiota ja ideoita Suomalainen Menestysresepti 2019 -kilpailua varten. Lue, minkälaiset hittituotteet he ovat jo kehittäneet.

Veljesten gluteeniton kauralaku Kuusankoskelta

"Yhtenä päivänä avasimme Maaseudun tulevaisuuden, jossa luki, että kaura on nyt kova juttu", Lakumesta Oy:n Janne ja Jyri Mauno kertovat. Siitä lähti idea, että lakritsaa voisi tehdä kaurasta.

Yritys uskoo, että heidän gluteenittomalle tuotteelleen on kysyntää. Sen jalostamiseen he odottavat apua Suomalainen Menestysresepti 2019 -kilpailusta.

Luimme lehdestä, että kaura on nyt kova juttu.

"Sitä gluteenittomuutta voi jalostaa. Lakritsaa voi päällystää ja luoda uusia makeisia."

Tässä vaiheessa työmäärä Kuusankoskelta käsin pyöritettävässä yrityksessä on huikea.

"Janne painaa varmaan satatuntista viikkoa", Jyri-veli naurahtaa.

Tamperelaispariskunnan raakamakkara

Patrick Rafferty muutti yhdessä Roslyn-puolisonsa Etelä-Afrikasta Tampereelle 1990-luvulla. Pitkään tulot tulivat työskentelystä Nokialle, mutta kun yritys vähensi rajusti henkilöstöään, Rafferty oli uuden edessä. Hän päätti satsata harrastukseensa: makkaroihin. Sausages Finland on suomalainen yritys, joka tuottaa raakamakkaroita.

Yksi pienen tuottajan ongelmista on jakelun hinta, joka kylmäketjun takia on lihatuotteissa erityisen kallista. Rafferty toivoo saavansa tähän apua. Yksi ratkaisu voisi olla pakastaminen, joka lisäisi säilyvyyttä ja vähentäisi hävikkiä laadusta tinkimättä.

"Suomessa on saatavilla vähän pakastettuja lihatuotteita kun vertaa muualle maailmaan", hän pohtii.

Yksi pienen tuottajan ongelmista on jakelun hinta.

Foodwest esitteli Tampereella kuluttajatutkimusta, jonka mukaan lisäaineiden välttäminen on kuluttajille tärkeää. 25 prosenttia kuluttajista tarkkailee lisäaineiden määrää tuotteissa. Saman tutkimuksen mukaan kuluttaja haluaa myös tehdä itse: tuote ei saa olla täysin valmis. Tämä on Sausages Finlandille hyvä uutinen, sillä raakamakkara paistetaan itse ja lisäaineiden määrä on minimoitu.

"Suomessa on paljon prosessoituja lihatuotteita, joissa on lisäaineita. Uskon, että ihmiset etsivät nyt terveellisempiä vaihtoehtoja. He haluavat palata tässä perusasioihin", Rafferty sanoo.

Siskosten kaurajogurtti Lohtajalta

Kokkolan Lohtajalta ponnistava start-up -yritys on ottanut tänä vuonna jo kunniamaininnan Kasvu Open -ohjelmasta ja selviytyi 100 finalistin joukkoon. Mö Foods Oy palkittiin maaseudun parhaana kasvuyrityksenä.

Annamari Jukkola perusti yrityksen 1,5 vuotta sitten yhdessä Marjaana-siskonsa kanssa. Yritykseen haalittiin ideavaiheen jälkeen mukaan 12 jäsentä. Joukkoon mahtuu osaajia aina tutkijasta maanviljelijään ja yrittäjään.

Me olemme nimenomaan oikeat henkilöt tuotteen takana.

"Mulla on periaatepäätös, etten suostu sanomaan, että on kiire. Työ on intohimoa", hän väistää kysymyksen kiireestä.

Jukkola uskoo kaurajogurttia valmistavan Mön olevan juuri sitä, jota kisassa etsitään.

"Täällä on puhuttu, että tuotteet nähdään identiteetin rakentajana. Me olemme nimenomaan oikeat henkilöt tuotteen takana. Olemme suomalainen artesaaniyritys."

Vielä ehtii ilmoittautua mukaan!

Ilmoittautuminen Suomen Menestysresepti 2019 -kisaan alkaa 26. syyskuuta ja haku on auki marraskuun loppuun saakka. Jatkoon valittujen kanssa käynnistetään antoisa ja palkitseva tuotekehitysurakka alkuvuodesta 2019.

Lue lisää

www.suomalainenmenestysresepti.fi

Onko sinulla ensi kesän hittituote? S-ryhmä tarjoaa pienille ruokavalmistajille kiitotien menestykseen

Suomalaisen hittiruoan metsästys alkoi – "Älkää tehkö tuotetta, joka sopii markkinoille juuri nyt"

Yhdeksän teesiä, joihin tiivistyy suomalaisen ruoan tulevaisuus