Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Lauri Reuter puhui Tampereella järjestetyssä innovaatiopajassa

Suomalaisen hittiruoan metsästys alkoi – "Älkää tehkö tuotetta, joka sopii markkinoille juuri nyt"

Teksti:
Yhteishyvä
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 22.8.2018
|
Muokattu: 31.8.2020
Tulevaisuuden ruoka voi olla jotain aivan muuta. VTT:n tutkijan ja biotekniikan tohtorin Lauri Reuterin mukaan mullistus on jo käynnissä.

Suomalaisen menestysreseptin 2019 etsintä käynnistyi Tampereella järjestetyllä innovaatiopajalla.  VTT:n Lauri Reuter kertoi avauspuheenvuorossaan näkemyksiä siitä, miten ruoan tuotanto muuttaa muotoaan.

"Miettikää vähän eteenpäin. Älkää tehkö tuotetta, joka sopii markkinoille juuri nyt", Reuter ohjeistaa yrittäjiä.

"Ei lätkääkään pelata niin, että luistellaan sinne, missä kiekko on juuri nyt, vaan sinne, missä se on kohta."

Mitä saa kutsua lihaksi tai juustoksi?

Reuter muistuttaa siitä, että ruoka on lopulta vain atomeja.

"Jos soluja viljelemällä voidaan tuottaa keinolihaa, mitä saa kutsua lihaksi?" hän kysyy.

Keinoälyn tapauksessa puhutaan usein Turingin testistä. Siinä ihminen keskustelee koneen kanssa. Jos konetta ei voi keskustelussa erottaa ihmisestä, testi on onnistunut. Reuter korostaa samaa ajatusta: jos ruoka on riittävän hyvää, ei ole ruokailijan näkökulmasta merkitystä sillä, onko se tuotettu soluviljelmällä vai perinteisin menetelmin.

"Mutta se vegaaninen parmesaani", Reuter tuhahtaa.

"Me tarvitaan vielä hyvä vegaaninen parmesaani."

Suomalainen Menestysresepti 2019 -kisassa haetaan jo ensi kesän hittituotetta. Ilmoittautuminen kilpailuun alkaa 26. syyskuuta ja haku on auki marraskuun loppuun saakka. Jatkoon valittujen kanssa käynnistetään tuotekehitys alkuvuodesta 2019. Kilpailu tukee S-ryhmän ruokamanifestia kotimaisia tuottajia ja innovaatioita halutaan tukea.

"Mielestäni suomalainen ruokakeskustelu junnaa paikallaan. Nyt pitäisi päästä eteenpäin ja sanoista tekoihin", S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu totesi Tampereella.

Lue lisää