Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Food Market Herkku ei ole vain ruokakauppa vaan elämyksellinen yhdistelmä kauppahallia, herkkukauppaa, ravintolaa ja kahvilaa, jossa ruoan rakastajat viihtyvät ja inspiroituvat.

Herkussa saa kulkea vaistojen varassa – suunnittelu pohjautuu intuitiiviseen opastukseen

Teksti:
Sirkku Saariaho
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 29.10.2018
|
Muokattu: 31.8.2020
Uudistuneessa Food Market Herkussa on monta tilaan vaikuttavaa hienoa yksityiskohtaa, jotka tekevät kaupassa käymisestä vaivatonta.

Melkein ensimmäiseksi Herkusta huomaa kuinka se niin monella tavalla poikkeaa perinteisestä päivittäistavarakaupan miljööstä.

"Herkku ei perustu mihinkään vanhaan, vaan olemme miettineet ihan uusia ratkaisuja. Suurin osa ruokakaupoista on nykyään hyvin tiukasti konseptoituja tavalla, jossa nopeus ja halpa hintamielikuva korostuvat. Herkkua voisi kuvata ehkä enemmän kauppahallimaiseksi, se on vapaampi ja yllättävämpi ratkaisuiltaan", arkkitehti Sami Maukonen vahvistaa.

Maukonen johtaa suunnittelutoimisto Amerikkaa, joka vastaa Herkun miljöösuunnittelusta.

Herkkua voisi kuvata ehkä enemmän kauppahallimaiseksi, se on vapaampi ja yllättävämpi ratkaisuiltaan.

Suunnittelu aloitettiin myymäläkierrosta yhdessä tilaajan suunnitteluryhmän kanssa, mitkä olisivat parhaat reitit kulkeakaupassa. Näin syntyi asiointia selkeyttävä ratkaisu, lyhyt ja pitkä kierto

Käyttämällä lyhyttä kiertoa kaupasta saa nopeasti pientä syötävää vaikka lounaaksi tai illaksi kotiin. Maksaminen itsepalvelukassoilla käy joutuisasti. Pitkä kierto tehdään palvelulinjastojen kautta.

"Kiertojen ohjaamiseen ei tarvita kylttejä, vaan materiaalivalinnat kuten pinnat ja jopa alakatot ohjaavat asiakkaita oikeaan suuntaan. Olemme käyttäneet materiaaleja sekä värejä ohjauksessa Se on niin kutsuttua intuitiivista opastusta", Maukonen kertoo.

Tilan hahmottamista helpottaa myös myymäläkalusteiden vaihteleva korkeus. Esimerkiksi hyllyt ovat avoimilla alueilla matalia, jolloin näkee pitkälle. Kalustesuunnittelu onkin tehty hyvässä yhteistyössä SOK:n ja HOK:n omien kalustesuunnittelijoiden kanssa.

"Käytämme tällaisissa projekteissa aina mahdollisimman paljon talon omaan osaamista hyväksi. Olemme toimineet miljöökommentaattoreina eli katsoneet kalusteista muodostuvaa kokonaisuutta."

Herkun värimaailma murrettuine sävyineen on toisenlainen kuin ruokakaupassa on totuttu näkemään. Värit on suunniteltu yhdessä muotoilutoimisto Aivanin kanssa, joka vastaa myös Herkun graafisen ilmeen suunnittelusta.

Koska kyseessä on Helsingin keskustassa oleva kauppa, kaupassa käyminen on monelle paljon enemmän kuin vain peruselintarvikkeiden hankintaa. Takki jätetään autoon ja ruokakaupassa vietetään aikaa, kierretään ja nautiskellaan. Herkusta voikin ostosten lisäksi hakea inspiraatiota, katsella ympäriinsä, pysähtyä kahville tai syödä pienen lounaan Bistrossa. Herkun uudistus on kokonaisvaltainen ja sen tarkoitus on tarjota elämyksiä kaikille aisteille.

"Jos Herkkua on aikaisemmin ajateltu vain gourmet-kauppana, nyt mennään paljon lähemmäksi alkutuotantoa. Tuottajat saavat näkyä, koska Herkussa kaikki on tuoretta ja aitoa", Maukonen sanoo.

Lue lisää uudesta Food Market Herkusta

Lisää aiheesta