S-ryhmän myyntitutkimuksen mukaan kuluttajat pohtivat ostoksillaan edelleen hintaa ja helppoutta. Helppouden kaipuu näkyy esimerkiksi siinä, että yhä useammat tekevät ruokaostoksensa suoraan kotisohvalta verkkokaupan kautta.
Ruokavalion terveellisyys on myös nostanut päätään, ja kasviksia syödään monipuolisemmin esimerkiksi smoothieiden ja valmissalaattien muodossa. Herkuttelua ei ole kuitenkaan unohdettu, ja erilaisten herkkujen myynti on ollut kasvussa jo useamman vuoden ajan.
Myös ikä näkyy kuluttajien valinnoissa merkittävästi. Sosiaalinen media vaikuttaa nuorten ostohaluihin merkittävästi, ja tänä vuonna viraalihitiksi muodostunut kurkkusalaatti sekä kahden ainesosan vegejuusto aiheuttivat pieniä myyntipiikkejä.
Suomalaisten kuluttajien juomatottumukset ovat murroksessa, sillä viiden vuoden aikana alkoholittomien panimojuomien myynti on kasvanut hurjasti. Alkoholittomat panimotuotteet ovat kokeneet jopa 66 prosentin kasvun, kun taas alkoholia sisältävien myyntivolyymi on laskenut neljällä prosentilla.
Kesäkuussa ruokakauppoihin saapuneet, maksimissaan 8-prosenttiset käymisteitse valmistetut alkoholijuomat ovat myös herättäneet kiinnostusta. Niitä on testannut jo viidesosa S-ryhmän asiakkaista, ja näistä puolet on ostanut tuotteita myös uudemman kerran. Ostettujen alkoholituotteiden kanssa ostoskoriin päätyy myös monipuolisesti erilaisia ruokatuotteita.
Kalatuotteiden menekissä on huomattu kaivattua kasvua, sillä kalan syöminen on kääntynyt kasvuun useamman huonommin menestyneen vuoden jälkeen. Kasvua vauhdittamassa ovat kotimaisen kirjolohen kasvava valikoima sekä yhä useammasta kaupasta löytyvä sushi. Sushi on erityisesti nuorten suosiossa, ja se on onnistunut houkuttelemaan uusia sukupolvia kalan pariin täysin uudella tavalla.
Valmisruoat kasvattavat suosiotaan vuosi vuodelta. Suomalaiset suosivat ruokatottumuksissaan helppoutta, ja valikoiman laajentuessa on valmisruokien käyttäminen entistäkin monipuolisempaa. Modernit valmisruoat ovat sivuuttaneet perinteisemmät ruoat, kuten vaikkapa laatikot ja kiusaukset. Suurimmassa kasvussa on valmiit annosateriat sekä välipalatuotteet, joita kaupoista löytyykin valtava valikoima.
Tilaa Yhteishyvän uutiskirje, niin saat ajankohtaiset reseptit ja arkea helpottavat vinkit suoraan sähköpostiisi.