Yllättävä havainto: Luomuostoksissa eniten kasvua yli 35-vuotiailla - Yhteishyvä

Yllättävä havainto: Luomuostoksissa eniten kasvua yli 35-vuotiailla

Yllättävä havainto luomuostoksista

Vuodesta 2011 luomun myynti vähittäiskaupoissa on noussut noin 90 %, kertoo Pro Luomu.

Naiset ostavat suurimman osan luomutuotteista, mutta miehillä on yksi suosikkituote, jossa he suosivat luomua.

Jaa Somessa
Teksti
Yhteishyvä
Kuvat
Lauri Mannermaa

Luomutuotteiden euromääräinen myynti on kasvanut tänä vuonna S-ruokakaupoissa reilulla 10 prosentilla vuoteen 2017 verrattuna.

Yhteishyvä perehtyi aiheeseen tarkemmin ja tutki S-ryhmän asiakasomistajadataa vertailemalla luomuostoja syyskuulta 2016 ja 2018.

Ostodatasta selviää, että asiakasomistajista eniten luomua ostavat 35–44-vuotiaat. Kahden viime vuoden aikana luomuostokset ovat kasvaneet eniten tässä ikäryhmässä.

Lisäksi esimerkiksi yli 70-vuotiaiden ostomäärät ovat kasvaneet merkittävästi luomutuotteissa parin viime vuoden aikana. Iäkkäämpien asiakasomistajien luomuostot ovat kuitenkin vähäisiä verrattuna nuorempiin asiakkaisiin.

Miehille maistuu luomuolut

Luomuna S-ruokakaupoista ostetaan etenkin maitoa, hedelmiä sekä vihanneksia.

Naiset ostavat luomua enemmän kuin miehet: 62 % luomutuotteista.

Miehet ostavat ainoastaan yhdessä tuoteryhmässä naisia enemmän luomua. Kun tarkastellaan juomia, miesostajien osuus on naisia suurempi – etenkin luomuoluissa.

Kasvua koko 2010-luku

Pro Luomu -yhdistyksen mukaan suomalaiset käyttävät yhä enemmän rahaa luomuruokaan. Luomuelintarvikkeiden myynti vähittäiskaupassa on kasvanut koko 2010-luvun ajan.

Vuodesta 2011 luomun myynti vähittäiskaupoissa on noussut noin 90 %. Myynnin kasvua on siivittänyt luomutuotteiden valikoiman laajeneminen, kertoo Pro Luomu tiedotteessaan.

Lue lisää luomusta

Julkaistu: 18.10.2018
Muokattu: 11.12.2018
Jaa Somessa