Luomutuotteiden euromääräinen myynti on kasvanut tänä vuonna S-ruokakaupoissa reilulla 10 prosentilla vuoteen 2017 verrattuna.
Yhteishyvä perehtyi aiheeseen tarkemmin ja tutki S-ryhmän asiakasomistajadataa vertailemalla luomuostoja syyskuulta 2016 ja 2018.
Ostodatasta selviää, että asiakasomistajista eniten luomua ostavat 35–44-vuotiaat. Kahden viime vuoden aikana luomuostokset ovat kasvaneet eniten tässä ikäryhmässä.
Lisäksi esimerkiksi yli 70-vuotiaiden ostomäärät ovat kasvaneet merkittävästi luomutuotteissa parin viime vuoden aikana. Iäkkäämpien asiakasomistajien luomuostot ovat kuitenkin vähäisiä verrattuna nuorempiin asiakkaisiin.
Miehille maistuu luomuolut
Luomuna S-ruokakaupoista ostetaan etenkin maitoa, hedelmiä sekä vihanneksia.
Naiset ostavat luomua enemmän kuin miehet: 62 % luomutuotteista.
Miehet ostavat ainoastaan yhdessä tuoteryhmässä naisia enemmän luomua. Kun tarkastellaan juomia, miesostajien osuus on naisia suurempi – etenkin luomuoluissa.
Kasvua koko 2010-luku
Pro Luomu -yhdistyksen mukaan suomalaiset käyttävät yhä enemmän rahaa luomuruokaan. Luomuelintarvikkeiden myynti vähittäiskaupassa on kasvanut koko 2010-luvun ajan.
Vuodesta 2011 luomun myynti vähittäiskaupoissa on noussut noin 90 %. Myynnin kasvua on siivittänyt luomutuotteiden valikoiman laajeneminen, kertoo Pro Luomu tiedotteessaan.