Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Vuodesta 2011 luomun myynti vähittäiskaupoissa on noussut noin 90 %, kertoo Pro Luomu.

Yllättävä havainto: Luomuostoksissa eniten kasvua yli 35-vuotiailla

Teksti:
Yhteishyvä
Kuvat:
Lauri Mannermaa
Julkaistu: 31.10.2018
|
Muokattu: 1.4.2022
Naiset ostavat suurimman osan luomutuotteista, mutta miehillä on yksi suosikkituote, jossa he suosivat luomua.

Luomutuotteiden euromääräinen myynti on kasvanut tänä vuonna S-ruokakaupoissa reilulla 10 prosentilla vuoteen 2017 verrattuna.

Yhteishyvä perehtyi aiheeseen tarkemmin ja tutki S-ryhmän asiakasomistajadataa vertailemalla luomuostoja syyskuulta 2016 ja 2018.

Ostodatasta selviää, että asiakasomistajista eniten luomua ostavat 35–44-vuotiaat. Kahden viime vuoden aikana luomuostokset ovat kasvaneet eniten tässä ikäryhmässä.

Lisäksi esimerkiksi yli 70-vuotiaiden ostomäärät ovat kasvaneet merkittävästi luomutuotteissa parin viime vuoden aikana. Iäkkäämpien asiakasomistajien luomuostot ovat kuitenkin vähäisiä verrattuna nuorempiin asiakkaisiin.

Miehille maistuu luomuolut

Luomuna S-ruokakaupoista ostetaan etenkin maitoa, hedelmiä sekä vihanneksia.

Naiset ostavat luomua enemmän kuin miehet: 62 % luomutuotteista.

Miehet ostavat ainoastaan yhdessä tuoteryhmässä naisia enemmän luomua. Kun tarkastellaan juomia, miesostajien osuus on naisia suurempi – etenkin luomuoluissa.

Kasvua koko 2010-luku

Pro Luomu -yhdistyksen mukaan suomalaiset käyttävät yhä enemmän rahaa luomuruokaan. Luomuelintarvikkeiden myynti vähittäiskaupassa on kasvanut koko 2010-luvun ajan.

Vuodesta 2011 luomun myynti vähittäiskaupoissa on noussut noin 90 %. Myynnin kasvua on siivittänyt luomutuotteiden valikoiman laajeneminen, kertoo Pro Luomu tiedotteessaan.

Lue lisää luomusta

Lisää aiheesta