Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Ei pelkkää hipsteriherkkua – luomua ostetaan nyt melkein joka kotiin

Teksti:
Marika Harjumaa
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 8.12.2016
|
Muokattu: 31.8.2020
HOK-Elanto kertoi hiljattain, että luomua eivät osta enää vain pelkät hipsterit, vaan nyt se on tavallisen kansankin suursuosiossa.

Mitä luomun suosion kasvu merkitsee hipstereille? Hehän ovat edelläkävijöitä ja siirtyvät aina uusiin trendeihin, kun edellinen muuttuu valtavirraksi. Pitäisikö hipstereiden siis jättää nyt luomu? Maria Rytkönen, 28, ja Matias Mäkynen, 26, nauravat iloisesti kysymykselle.

"Ei tietenkään. Luomun suosion kasvu on vain hienoa ja kertoo siitä, että yhä useampi kiinnittää eettiseen kuluttamiseen huomiota", pari tuumaa.

Rytkönen ja Mäkynen määrittelevät hipsterin tiedostavaksi kuluttajaksi. Heille tuotteiden alkuperä ja luonnon vaaliminen ovat tärkeitä arvoja. Parin luomusuosikkeja ovat arjen perustuotteet, kuten luomusoijajugurtit ja -vihannekset.

Rytkönen ja Mäkynen toivovat keskustelua siitä, onko kaikilla suomalaisilla varaa ostaa puhdasta ja terveellistä ruokaa.

"Ketään ei pidä syyllistää siitä, että hänellä ei ole varaa luomuun. Onneksi luomun hinta on pudonnut ja se on yhä useamman saatavilla. Myös luomutuottajia on tullut entistä enemmän, ja suomalainen ruoka kelpaisi hyvin ulkomaille luksusvientituotteeksi", Mäkynen sanoo.

Luomun huima suosio

  • HOK-Elannon tutkimuksen mukaan 90 prosenttia pääkaupunkiseudun talouksista ostaa luomua.
  • Kolmannes tutkimukseen vastanneista ostaa luomua vähintään kerran viikossa. Luomuun liittyvät positiiviset asenteet ovat vahvistuneet, ja luomutuotteiden saatavuuden koetaan parantuneen.
  • Pääkaupunkiseutu on Suomen suurin luomumarkkina-alue, ja HOK-Elanto on Suomen suurin luomun myyjä. Sen osuus on noin viidennes Suomen koko luomumarkkinasta.