Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Helsingin Radisson Blu Royal on Suomen ensimmäinen Radisson Blu -hotelli, ja kaupungin ensimmäinen Radisson saa aina nimen Royal.

Ainutlaatuinen näköalahissi kuljettaa asiakkaat suoraan hotellin baariin, jossa tarjoillaan huumorilla höystettyjä juomia

Teksti:
Sami Sykkö
Kuvat:
Jaanis Kerkis, SOK-arkisto, SOK arkisto
Julkaistu: 3.2.2022
|
Muokattu: 8.11.2022
Helsingin Radisson Blu Royal -hotellin henkilökunta on sen paras kilpailuvaltti. Radissonissa on paljon kanta-asiakkaita, jotka tulevat hotelliin henkilökunnan takia. Eräskin Itä-Suomesta kotoisin oleva miesasiakas tuo aina saapuessaan – lähes viikoittain – vastaanoton henkilökunnalle kimpun ruusuja. Ne laitetaan esiin vastaanoton tiskille.

Kun legendaarinen oopperalaulaja Luciano Pavarotti yöpyi tässä hotellissa, ei kyseessä ollut mikä tahansa rutiinivierailu. Italialaisen tähtitenorin saapuessa hotelliin paikalla oli vastaanottokomitea. Laulajan käyttöön järjestettiin oma hissi. Kaiken lisäksi hänelle oli rakennettu sviittiin toiveiden mukaan oma keittiö.

”Pavarotti toi mukanaan oman kokin ja keittiöhenkilökunnan”, Anna Vunneli kertoo. Hän on Helsingin Kampissa sijaitsevan Radisson Blu Royalin hotellipäällikkö.

Pavarotti yöpyi hotellissa vuonna 1999, jolloin hän esiintyi Hartwall Arenalla. Legendaarinen oopperatähti oli tuolloin 63-vuotias. Hotellissa ollessaan hän pysyi sviitissä lähes koko ajan, eikä häntä juuri nähty hotellin käytävillä, paitsi kerran pyyhe kaulan ympärillä. Ilmeisesti laulaja suojeli sillä kallisarvoista ääntään.

Ja miksi Pavarottin olisi tarvinnutkaan poistua huoneestaan – korjaan: sviitistään – kun täällä on tilaa vaikka koko suvulle. Tiedän sen, koska tänään täällä yövyn minä.

Radisson Blu Royal -hotellin Royal Suite -sviitissä on valtaisa olohuone, makuuhuone, parveke, vaatehuone, kaksi vessaa ja kutsuva spa-osasto, johon kuuluu poreallas sekä pyöreäseinäinen sauna.

Pavarottin käyttämää keittiötä ei enää ole, vaan sen paikalla on uutuuttaan hohtava keittonurkkaus. Minäkin voisin keitellä täällä omat pöperöni. Kun mukaan ei kuitenkaan sattunut omaa kokkia, lähdenkin tästä hotellin näköalahissillä alakerran ravintolaan.

”Tulee tunne, että olisin visiitillä suuressa maailmassa.”

Ja stop tähän hissiin! Nämä hotellin hissit ovat nimittäin pienimuotoinen nähtävyys.

”Täällä oli yhdet kaupungin ensimmäisistä näköalahisseistä”, Anna Vunneli kertoo.

”Vieläkin ihmiset ihastelevat, kun täällä laskeudutaan suoraan lasihissillä baariin. Hotellin asiakkaat tapaavatkin vitsailla, että tarvitsee vain löytää hissi, niin jo pääsee baariin.”

Jotain hienoa ja ylentävää näköalahisseissä on. Näillä matkatessa tulee tunne, että olisin visiitillä suuressa maailmassa.

Hotellista suoraan lennolle

Kun valkoinen hotelli valmistui keskelle Kamppia vuonna 1991, se sai nimekseen SAS Royal. Nimensä mukaisesti se kuului SAS-lentoyhtiöön, ja yhteys lentomaailmaan näkyi hotellissa.

”Jos katsoo hotellia lentokoneen perspektiivistä, rakennuksen muodoissa voi nähdä muistumia lentokoneista – siiven ja lentokoneen kaarevia muotoja”, Anna Vunneli kertoo.

Oman mausteensa hotellin arkkitehtuuriin tuo sen takana oleva juutalainen synagoga.

”Hotelli on kahdessa osassa, ja niiden välissä on lasinen osa, jotta juutalainen synagoga näkyy hotellin siipien välistä kaupungille”, baarimestari Hannele Hukkanen kertoo. Hän on ollut talossa töissä alusta alkaen, jo 30 vuotta.

Tämän SAS Royal-ketjun ensimmäisen Suomen hotellin suunnitteli arkkitehti Ilmo Valjakka.

”Sen erikoisuuksiin kuului se, että vastaanotossa oli check-in SAS:in lennoille. Matkalaukut jätettiin hotellin vastaanottoon, josta ne toimitettiin lentokoneeseen”, Anna Vunneli kertoo.

Vastaanoton henkilökunnan ensimmäisissä työvaatteissa oli lentoyhtiöiden univormujen henkeä. Ne muistuttivat lentokapteenien takkeja, vaikka olivatkin viininpunaiset.

Tanskalais-ruotsalais-norjalaisen SAS-lentoyhtiön tyyliin sopi myös hotellin aulatiloihin luotu tanskalaistyylinen kävelykatu, jota kutsuttiin Kööpenhaminan kuuluisan kävelykadun mukaan Strögetiksi.

”Kävelykadulla tarjoiltiin uutuutena tanskalaistyylisiä voileipiä, smörrebrödejä”, kertoo Hannele Hukkanen.

Alussa hotellin johtajat olivat ulkomaalaisia.

”Ajattelin, etten pääse töihin baarimestariksi, kun en puhunut ruotsia ja olin nainen. Mutta kun hotelli avattiin, kaikki baarin työntekijät olivatkin naisia lukuun ottamatta pääbaarimestaria.”

Se oli siihen aikaan poikkeuksellista.

Hukkasen työpaikan eli aulassa sijainneen baarin vieressä oli korkeatasoinen Johan Ludvig -pihviravintola.

Nykyisen Radissonin ravintolan nimi on Bistro Johan. Se valittiin S-ryhmän vuoden 2020 bistroksi.

Myös Hukkanen on tehnyt hyvää työtä. Hän ylsi äskettäin finaaliin Aromi-lehden järjestämässä Pro palkinto -kilpailussa baarimestarien kategoriassa. Kisaan oli ilmoitettu 7000 ihmistä, joten finaalipaikka oli komea saavutus.

Että kyllä tässä hotellissa mahtavia cocktaileja saa.

”Ja höystämme drinkit leppoisalla huumorilla”, Hukkanen lupaa.

Skandinaavinen tyyli säilyi

Suuri huoneuudistus valmistui vuoden 2019 lopussa, juuri ennen koronaa. Uudistuksen suunnitteli Vertti Kivi, yksi maamme johtavista sisustusarkkitehdeistä. Remontissa huoneiden taso nostettiin uusiin korkeuksiin – jos entisessä lentohotellissa tällainen vertaus sallitaan.

”Halusimme säilyttää huoneuudistuksessa oman leimamme. Royal on ollut nordic-tyylin edelläkävijä. Huoneita yhdistää skandinaavinen tyyli ja laadukkuus”, Vunneli sanoo.

Käytävien tyylikkäät matot ja tunnelmallisen valaistuksen on suunnitellut Vertti Kivi. Nerokas valaistuksen käyttö jatkuu huoneissa.

”Halusimme säilyttää huoneuudistuksessa oman leimamme.”

Huoneissa olevat designklassikot, Yrjö Kukkapuron suunnittelemat keinutuolit, ovat alkuperäistä sisustusta vuodelta 1991. Uudistuksessa ne kunnostettiin ja verhoiltiin uudelleen.

”Meidän asiakkaamme tunnistavat Kukkapuron designin”, Hannele Hukkanen sanoo.

Ruusuja kanta-asiakkaalta

Hotelli ei ole vain nukkumista, syömistä tai juomista varten. Vuosien mittaan täällä on järjestetty myös paljon tapahtumia.

Kun Ford Mondeo lanseerattiin Radissonissa, kaikki oli tilaisuuden teeman mukaan lilaa, aula ja drinkitkin. Uusi Ford ajettiin sisään hotelliin. Ja kun muodin vastuullinen verkkokauppa IVALO.com esittäytyi hotellissa pari vuotta sitten, vastaanottoon rakennettiin brändille oma popup-kauppa.

”Hotellissa asiakkaita yritetään auttaa ihan kaikessa.”

Silti Radisson Blu Royalin tärkein aarre on sen henkilökunta.

”Ilman henkilökuntaa hotelli on vain seinät”, Hannele Hukkanen sanoo.

Radissonissa on paljon kanta-asiakkaita, jotka tulevat henkilökunnan takia.

Eräskin Itä-Suomesta kotoisin oleva miesasiakas tuo aina saapuessaan – lähes viikoittain – vastaanoton henkilökunnalle kimpun ruusuja. Ne laitetaan esiin vastaanoton tiskille.

Sitten on jouluperhe, joka asuu hotellissa aina jouluisin. Perheen tytär on viettänyt täällä joulut vauvasta saakka, ja nyt teini-ikäisenä hän on ollut hotellissa työharjoittelussa.

Ennen pandemiaa 80 prosenttia asiakkaista oli ulkomaalaisia, suurin osa muista Pohjoismaista. Viime aikoina valtaosa matkalaisista on ollut suomalaisia. Vaikka bisnesmatkustus on pandemian vuoksi vielä pientä, monet kanta-asiakkaat ovat palanneet.

Tässä hotellissa asiakkaita yritetään auttaa ihan kaikessa. Eräs amerikkalainen IT-miljonääri vietti polttareitaan Suomessa ja yöpyi hotellissa pari vuotta sitten. Hän tilasi menopelikseen pinkin limusiinin. Sellaista ei Suomesta löytynyt. Hotellin henkilökunta harkitsi limusiinin maalaamista. Onneksi miljonäärille kelpasi lopulta musta limusiini.

”Meidän hotellimme on Euroopan ja Lähi-idän Radissoneista kymmenen parhaan joukossa palvelussa ja yleisarvosanassa”, Anna Vunneli kertoo.

Henkilökunnan asenne on poikkeuksellinen:

”Meillä on jo vuosia ollut Yes I can -palveluasenne. Vaikka heräisimme kesken uniemme, vastaisimme ensimmäiseksi ”Yes I can” (Kyllä onnistuu)”, Hannele Hukkanen sanoo ja nauraa.

Radisson Blu Royal Helsinki

  • SAS Royal -hotelli valmistui vuonna 1991. Hotellin suunnitteli Arkval-arkkitehtien Ilmo Valjakka.

  • Hotellissa on 261 huonetta, joista kahdeksan on erikokoisia sviittejä.

  • SAS Royal muuttui Radisson Blu Royal -hotelliksi vuonna 2009.

  • Helsingin Radisson Blu Royal on Suomen ensimmäinen Radisson Blu -hotelli, ja kaupungin ensimmäinen Radisson saa aina nimen Royal.

  • Hotellin kaikki huoneet, ravintola ja aula on uudistettu. Työt valmistuivat vuoden 2019 lopussa. Uudistuksen suunnitteli Vertti Kivi.

  • The Suite on yksi Helsingin suurimmista sviiteistä. 184 neliön sviittiä käytetään myös tilaisuuksiin, kokkareihin ja majoituksiin. Siellä on iso spa-osasto ja sauna. Saunan lauteilta voi katsella televisiota isolta ruudulta tai seurata esimerkiksi sviitin puolella tapahtuvaa johtoryhmän esitystä.

Lue lisää klassikkohotellien tarinoita

Lisää aiheesta