Haluatko nukkua paremmin? Vaihda iltapäiväkahvi tähän trendijuomaan
Moni vaalii nykyään untaan ja haluaa nukkua paremmin. Sen vuoksi juomatavatkin ovat saattaneet muuttua.


Kuppi kuumaa kahvia aamun virkistykseksi. Lounaalla toinen, iltapäivällä kolmas. Onko suomalaisempaa tapaa kuin kahvin juominen?
Viime aikoina yhä useampi on kuitenkin alkanut juoda kahvinsa kofeiinittomana. SOK Marketkaupan myyntipäällikkö Mikko Kovalainen, mitä trendin takana oikein on?
"Taustalla vaikuttaa maailmanlaajuinen hyvinvointitrendi. Monet pyrkivät maksimoimaan unen määrän ja laadun. Tästä syystä he välttävät kofeiinipitoisia juomia. Moni juo aamukahvinsa tavallisena, minkä jälkeen siirrytään loppupäiväksi kofeiinittomaan kahviin."
Suosion taustalla lienee myös valikoiman laajeneminen. Hyllyriveillä notkuu nykyään niin kofeiinittomia suodatinkahveja, pikakahveja kuin kahvipapujakin. Kofeiinittomat vaihtoehdot löytyvät kaupasta tavallisten kahvipakettien vierestä.
Miltä kofeiiniton kahvi maistuu?
Kofeiiniton kahvi valmistetaan tavallisista kahvipavuista, mutta valmistusvaiheessa pavuista poistetaan kofeiini. Kofeiinia jää papuihin kaikesta huolimatta pieni määrä, hieman valmistustavasta riippuen alle kolme milligrammaa kupillista kohden. Tavallisessa kahvissa kofeiinia on tyypillisesti 80–100 milligrammaa per kuppi.
Hyvälaatuinen kofeiiniton kahvi maistuu lähes samalta kuin tavallinen eli täyteläiseltä, paahteiselta ja aromikkaalta, mutta ilman kofeiinin tuomaa pientä piristävää jälkitunnetta. Jos sekaan lorauttaa maitoa, makuero on olematon.
Heikompilaatuisen kofeiinittoman kahvin tunnistaa hennosta mausta tai paperimaisesta vivahteesta. Se johtuu usein huolimattomasta kofeiininpoistosta.
"Monet pyrkivät maksimoimaan unen määrän ja laadun. Tästä syystä he välttävät kofeiinipitoisia juomia."
Kovalaisen mukaan kofeiinittomien kahvien valmistustavat ovat viime vuosina kehittyneet.
"Paahtimot ovat tuoneet markkinoille laadukkaammista kahvipavuista valmistettuja kofeiinittomia kahveja. Samalla makuprofiilit ovat kehittyneet."
Kofeiinittoman kahvin suosio kasvaa edelleen
Kofeiinittoman kahvin nauttiminen on selvästi kasvava trendi. S-ryhmän myyntidatan mukaan kofeiinittomien kahvien kysyntä on kaksinkertaistunut viimeisen viiden vuoden aikana.
Kuluvana vuonna kofeiinittomien kahvien suosio on jatkanut kasvuaan.
"Kysyntä on kasvanut tammi–heinäkuun aikana vajaalla kymmenellä prosentilla. Samaan aikaan kahvin kulutus kokonaisuudessaan on kasvanut vajaat 20 prosenttia viimeisen viiden vuoden aikana, joten voidaan todeta kofeiinittomien kahvien suosion olevan selvässä kasvussa."
Eniten kofeiinitonta kahvia kuluttavat 35–44-vuotiaat. Alle 24-vuotiaiden ikäryhmässä kofeiinittoman kahvin suosio on kasvanut kaikista ikäryhmistä eniten viimeisten vuosien aikana. Naisten osuus kofeiinittomien kahvien ostajina on noin 60 prosenttia ja miesten 40 prosenttia.
"Ei voi yleistää, mutta isossa kuvassa naiset pitävät ehkä hyvinvoinnistaan vähän enemmän huolta, ja ehkä he seuraavat trendejäkin aktiivisemmin."
Nuorten innostuminen kofeiinittomasta kahvista näyttää siinä valossa kiinnostavalta, että nuoret muodostavat myös kofeiinipitoisten energiajuomien suurimman kuluttajajoukon.
"Suosio johtunee sosiaalisesta mediasta, josta nuoret poimivat erilaisia trendejä. Kofeiinittoman kahvin suosio jatkuu edelleen."



