Kotitalousopettajan työetuihin kuuluu tieto, miten yhdessä tekeminen ja vastuun jakaminen kannattaa”, sanoo vuoden kotitalousopettajaksi valittu Fiia Lujasmaa.
Hän viittaa perheeseensä, jossa on kolme harrastavaa teiniä. ”Vauhtia riittää ja ruokaa kuluu. Ruokailut rytmittävät arkea, ja ruoanvalmistuspuuhissa vaihdetaan kuulumiset”, Lujasmaa toteaa. Itse tehden ruoka tulee suuressa perheessä edullisemmaksi. Itse tehdystä myös tietää, mitä syö.
Salon Armfeltin yhtenäiskoulun kotitalouden lehtorina työskentelevä Lujasmaa on kotitalousopettaja toisessa polvessa. Omien kouluvuosiensa kotitaloudesta hänelle on jäänyt mieleen tekemisen ja kokeilemisen ilo. Epäonnistuakin sai. Nyt hän välittää tekemisen iloa seuraavalle sukupolvelle.
”Menen joka päivä töihin intoa palaen. Tässä ammatissa pääsee innostumaan joka päivä uudelleen. Pienet oivallukset ja ajattelun kehittyminen palkitsevat. Voi vaikka syödä Itämeren tilaa paremmaksi kala kerrallaan”, hän toteaa.
Lujasmaa kokee kotitalouden palkitsevana aineena opettaa, mutta näkee oppiaineen asemassa myös huolta: oppilaiden perustaidot ovat usein entistä heikompia, jolloin yhteisen kotitalouden rajalliset tunnit jäävät riittämättömiksi.
Kouluissa näkyy osaamisen polarisoituminen. On entistä enemmän sekä lahjakkaita menestyjiä että vähäosaisia. Lujasmaa uskoo, että kotitalousopetuksella on mahdollista vaikuttaa erojen tasaamiseen.
”Kun oppilas huomaa osaavansa, seuraa usein positiivinen syöksykierre: herää uteliaisuutta, halua ymmärtää maailmaa ja tehdä itselle, toisille ja maapallolle hyviä valintoja. Näen sen vastavoimana negatiiviselle kehitykselle.”
Lujasmaa on toiminut valtakunnallisessa Maistuva koulu -hankkeessa ja erilaisissa koululaisten hyvinvoinnin ja kouluruokailun sekä koulun digitaalisuuden kehittämisryhmissä.
”Kun oppilas huomaa osaavansa, seuraa usein positiivinen syöksykierre.”
Tässä Lujasmaan keskeiset teesit kotitalousopetuksesta.