”Kuluttajalla on nykyään enemmän tietoa ruoasta kuin koskaan. Vastuullisuus on kasvanut. Samalla monet ovat alkaneet kuunnella kehoaan. Koko ajan suurempi joukko haluaa muuttaa ruokavaliotaan ja maailmaa sen avulla.
Uskon, että kulutus siirtyy maapallon kantokyvyn kannalta kestävämpään suuntaan. Kaupan rooli siinä on merkittävä. Vaikka kuluttaja saa ääntään kuuluviin paremmin kuin ennen, yrityksillä on päävastuu ruokatrendien kehittämisessä. Kun kauppa näkee riittävästi värinää jossain, sen pitää poimia oikeita asioita trendeiksi. Sitä roolia kauppa on alkanutkin ottaa enemmän.
Yrityksillä on päävastuu ruokatrendien kehittämisessä.
Meillä on kotimaassa vielä paljon ruoka-aineita, joita voisimme nostaa enemmän, esimerkiksi kotimaiset sienet.
Uskon, että 20 vuoden kuluttua proteiinin lähteet ovat monipuolistuneet ja esimerkiksi lihaa ja muita eläinperäisiä tuotteita tuotetaan myös laboratorioissa. Moni ruoka muuttunee myös juotavaksi. Arjen ruokakori tulee eroamaan vielä rajummin viikonlopun ruokakorista kuin nyt. Viikot selviydytään, viikonloppuna panostetaan. Myös verkkokaupan kehittyminen muovaa ostoskoria.
Verkkokaupan kehittyminen muovaa ostoskoria.
Itse en haluaisi luopua uusista perunoista, ruisleivästä ja kahvista. Tärkeä on myös itse kehittelemäni juotava kaurapuuro, jonka nautin joka aamu kylmänä. Tulevaisuudessa haluaisin maistaa keinolihaa ja lupiinia, joka voisi toimia uutena proteiinin lähteenä.”
Teppo Ylä-Hemmilä on yksi asikkalalaisen Viipurilaisen kotileipomon perheyrittäjistä. Hän on siirtynyt kauran maailmaan kehittämällä Vuoden 2016 elintarvike Puhtikauran ja perustamalla lifestylebrändi Oatlawsin.