”Valikoimien kasvu ja tiedon määrä ovat muuttaneet suomalaisten ruokakoria. Internetin avulla kaikki on ulottuvillamme ja meillä on myös rahaa ja aikaa kiinnittää ruokaan enemmän huomiota. Jokaisella on mahdollisuus valita omanlaisensa ruokakulttuuri.
Perheeni ruokapöydässä on ollut aina keskivertoa enemmän kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Muuten ruokakorini noudattelee yleistä muutoksen linjaa. Perunan kulutus on vähentynyt, mitä vähän harmittelen. Peruna on edullinen ja terveellinen sekä ilmasto- ja ympäristöystävällinen ruoka.
Peruna on edullinen ja ympäristöystävällinen ruoka.
Suomalainen ruoka tunnetaan turvallisena ja terveellisenä. Sellaisena sitä pitäisi markkinoida myös ulkomaille. Oikeanlainen markkinointi pitäisi miettiä yksilöllisemmin kunkin tuotteen ja kohdemaan kannalta. Kaiken on oltava kohdillaan pakkauksesta ja viestinnästä lähtien.
Toivon, että 20 vuoden päästä ruoka on mahdollisimman lähellä tuotettua, kotimaista. Kasvisten osuus saisi kasvaa ja proteiinien monipuolistua. Uskon, että syömme enemmän kasvipohjaisia proteiineja kuten nyhtökauraa ja härkistä sekä hyönteisiä.
Luotan siihen, että maito ja liha pysyvät ruokapöydissämme.
Luotan siihen, että maito ja liha pysyvät ruokapöydissämme. Ne sopivat pohjoiseen ruokavalioon. Myös valmisruokien ja ulkona syömisen trendi kasvanee edelleen. Toivottavasti koskaan ei mennä pilleriruokaan, vaan ruoasta myös edelleen nautitaan ja saadaan iloa.”
Anni-Mari Syväniemi on MTK:n ruokakulttuuriasiamies, joka haluaa edistää suomalaisen ruokakulttuurin tunnettuutta ja elintarvikevientiä Suomessa ja ulkomailla.