Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Tummapaahtoisen kahvin osuus kaikesta S-kaupoista ostetusta kahvista on nousussa. Grafiikassa käytetty indeksoitu data on luotu S-kauppojen myyntiluvuista viikoilta 1-40 vuosilta 2012, 2014, 2016 ja 2018.

Suomalaisten kahvimaku tummenee – huomattava muutos vain kuudessa vuodessa

Teksti:
Yhteishyvä
Kuvat:
Yhteishyvä
Julkaistu: 22.10.2018
|
Muokattu: 1.4.2022
Yhä useampi hankkii kotiinsa tummapaahtoista kahvia – sen myynti on kolminkertaistunut vuodesta 2012.

Jos vuonna 2012 noin seitsemän prosenttia S-kaupoissa myydyistä kahvipaketeista oli tummaa paahtoa, vuonna 2018 tuo osuus on jo 22 prosenttia.

Osaltaan muutosta selittää se, että valinnanvara kahvihyllyllä on kasvanut. Esimerkiksi ruoan verkkokaupassa Foodiessa löytyy "suodatinkahvi" hakusanalla yli 30 vaihtoehtoa, joista yli puolet ovat tummapaahtoisia.

Kahvit jaotellaan viiteen eri paahtoasteeseen, jossa 5 on tummin valinta. Sen maussa on kitkeryyttä ja ripaus savua. Tummapaahtoiseksi kahviksi lasketaan ne kahvilaadut, joissa paahtoaste ylittää arvon 2,5.

Kahvi- ja paahtimoyhdistyksen mukaan Suomessa juotiin kahvia viime vuonna henkeä kohden 9,6 kilogrammaa. Tyypillisin valinta on edelleen vaaleapaahtoinen suodatinkahvi. Tämä kävi ilmi myös, kun Yhteishyvä kysyi kahvitottumuksista lukijoiltaan.

Suomalaisten kiinnostus kahvien alkuperään on kasvanut. Kuluttaja haluaa tietää, mistä pavut ovat kauas pohjoiseen matkanneet ja millaisissa oloissa viljelmillä tehdään töitä.

Yksi helppo tapa on katsoa, josko kahvipaketista löytyy vastuullisuudesta kertova sertifioitu merkintä. Tällainen on mm. Reilun kaupan merkki. Tuottajamaissa Reiluun kauppaan kuuluvat pienviljelijät muodostavat yhdessä kahviosuuskuntia. Reilu kauppa takaa viljelijöille toimeentulon ja turvaa työntekijöiden oikeuksia.

Lisää kahvista