Suomalainen Menestysresepti 2019 -tv-ohjelmassa etsitään seuraavaa suosikkituotetta. Viime syksynä lanseerattu kisa herätti välittömästi yritysten ja start-upien huomion, sillä hakemuksia vastaanotettiin peräti 120 kappaletta.
Kilpailun semifinaali järjestettiin Helsingin Suvilahdessa tammikuun 30. päivänä. Pelin henki oli selvä: 27 yrittäjää kisasi kuudesta finaalipaikasta. Oman myyntipuheen kesto on kaksi minuuttia. Sillä pitäisi saada raati vakuuttuneeksi tuotteen ainutlaatuisuudesta.
Keskiviikkoinen aamu Kattilahallissa on jännittynyt. Raadin jäsenet Jyrki Sukula, Jukka Kurttila (Finlaysonin toimitusjohtaja), Suvi Luoma (Foodwestin tutkimusjohtaja), Indrek Kasela (pääomasijoittaja) ja Ilkka Alarotu (S-ryhmän kaupallinen johtaja) kiertävät pöydissä maistellen smoothieita, makkaroita, makeisia ja viljatuotteita. Välillä joku maku tuo hymyn huulille ja saa pään nyökkymään hyväksyvästi. Kilpailijat kuitenkin tietävät, että tuomariston todellisen mielipiteen kuulee vasta lavalla – sitten, kun spottivalo osoittaa heitä ja kamera käy.
”Tuomaristo vaikutti mukavalta. Kehuivat, että oli hyvä koostumus, johon olemmekin tyytyväisiä”, Annika Ikonen kertoo.
Ikonen edustaa kilpailussa helsinkiläistä Lipasu Oy:ta ja nousee lavalle kymmenentenä. Kaksiminuuttista pitchausta varten on kirjoitettu tukisanalista, mutta toiveissa on, ettei siihen tarvitse turvautua.
”Kerran sain pitchauksesta palautetta, että taloudellista puolta ei käsitelty hirveästi”, hän sanoo.
Hänen pöytäseurueeseensa kuuluvat muut Lipasu Oy:n nuoret yrittäjät Mirva Sorsila, Anni Niskakoski, Hilma Koskinen, Roosa Kukkonen, Francesca Åström ja Kaisa Andersson. Kaikki he jännittävät Ikosen puolesta. Yrityksen valttikorttina kisassa on härkäpapujäätelö.