Kävitkö kaupassa?”
”En, mutta kauppa kävi meillä!”
Näin voidaan sanailla yhä useammassa suomalaisessa kodissa jo muutaman vuoden kuluttua. Tulevaisuudessa ruokaostokset nimittäin tehdään entistä useammin verkossa ja ruokakassit toimitetaan suoraan kotiovelle.
Arkikiireessä ruokaostokset halutaan hoitaa vaivattomasti, mutta viikonloppuisin kaupassa voidaan viettää parikin tuntia. Tulevaisuuden kaupat ovat inspiroivia elämyskeskuksia, joissa viihdytään ja nautitaan ostosten teon lomassa erilaisista palveluista, kuten ravintola- ja kahvilatarjonnasta.
Elämyksellistä ja helppoa
Uusien, isojen ruokakauppojen ja ravintoloiden rajat ovat hälvenemässä jo nyt. Sunnannäyttäjinä toimivat Suomessa esimerkiksi Food Market Herkut. Kaupat tarjoavat ravintolatasoista ruokaa, jonka voi syödä kaupassa, ottaa mukaan tai tilata kotiin, kuten mistä tahansa ravintolasta.
Elämyksellisyyden lisäksi tulevaisuuden ruokakauppaa määrittää helppous. Aalto-yliopiston tohtorikoulutettava, tutkija Mikko Hänninen uskoo, että ruoan verkkokaupan
kasvusta huolimatta kivijalkoihin tulee pieniä pikakauppoja, joista päivän ruokatarvikkeet saa nopeasti mukaan.
”Jos lääkkeiden ja alkoholin vähittäismyynti vapautuu, asiakkaat voivat ostaa nekin kaupasta ruokaostosten yhteydessä”, Hänninen jatkaa.
Harvaan asutuilla alueilla kauppa voi tulevaisuudessa hoitaa myös muun muassa terveys- tai työllisyyspalveluja, jos lainsäädäntö sallii.
Parempaa palvelua datan avulla
Suomessa kaupat ovat keränneet tietoa asiakkaiden ostokäyttäytymisestä yli 20 vuotta.
”Kerättyä dataa voisi hyödyntää nykyistä enemmän. Sen avulla kuluttajalle voitaisiin tuottaa aidosti hyödyllisiä palveluja, kuten tarkasti kohdennettuja tarjouksia ja älyostoslistoja”, Hänninen sanoo.
Älyostoslistalla Hänninen tarkoittaa digitaalista palvelua, joka kerää tietoa siitä, mitä ja kuinka usein kuluttaja kaupasta ostaa. Jos hän ostaa tavallisesti kahvipaketin kerran viikossa eikä datassa ole tietoa kahviostoksesta yli viikkoon, älylista muistuttaa kuluttajaa, että kahvi saattaa olla lopussa.
Tulevaisuuden visioissa siintää myös älykeittiön jääkaappi, joka lähettää suoraan kauppaan tiedon siitä, mitä kuluttajan jääkaapista puuttuu.