Yhteishyvä on ollut suomalaisten arjen kumppani jo 120 vuotta, tarjoten monipuolisia sisältöjä aina ruokaohjeista arjen vinkkeihin ja kolumneista ajankohtaisiin ilmiöihin. Suosio perustuu sen kykyyn vastata suomalaisten tarpeisiin käytännönläheisillä ja inspiroivilla sisällöillä. Vaikka Yhteishyvä on vakiintunut osa suomalaista mediakenttää, digitaalisuus ja muuttuva mediaympäristö asettavat uusia haasteita: median kulutustottumukset ovat murroksessa, ja digitaalisten kanavien suosio kasvaa jatkuvasti.
Miten Yhteishyvä voi vastata tähän muutokseen – varmistaa tulevaisuutensa ja säilyttää kiinnostavuutensa myös jatkossa?
Suunnittelun alkuvaiheessa määritimme yhdessä, millaiseksi halusimme Yhteishyvän muodostuvan ja loimme sen pohjalta brändiattribuutit. Suunnitteluprosessin edetessä teimme päätöksiä jatkuvasti näitä attribuutteja vasten peilaten. Brändi-ilmeestä luotiin useita erilaisia versioita, joita testattiin asiakastutkimusten avulla. Koko projekti toteutettiin tiiviissä yhteistyössä sisäisten sidosryhmien kanssa, mikä varmisti lopputuloksen yhtenäisyyden ja laadun.
Raikkaalla ja rennolla visuaalisella ilmaisulla haluttiin luoda raamit uusille sisältökonsepteille ja digitaaliselle tarinankerronnalle. Näillä muutoksilla herätettiin kohdeyleisön kiinnostus ja ohjattiin tavoiteltu kohderyhmä brändin pariin.
Brändi-identiteettiä lähdettiin uudistamaan vanhaa kunnioittaen samalla kuitenkin huomioiden trendit nuorten aikuisten mediankulutuksessa. Tunnistimme, että digitaalisen median kulutus painottuu mobiiliin sekä lyhyisiin mikrohetkiin – siksi suunnittelu on tehty nämä tarpeet huomioiden. Inspiraatiota työhön haettiin Yhteishyvän arkistosta 120-vuotisen historian ajalta tuoden visuaalisia elementtejä median historiasta nykypäivään. Yhteishyvän brändi on enemmän kuin pelkkä logo ja graafiset elementit. Se on kokonaisvaltainen tunne, viesti ja lupaus, jonka jaamme yleisömme kanssa. Monilla asiakkaillamme on jo lapsuudesta saatu kokemus ja tunneside Yhteishyvään. Haluamme lukijoiden viihtyvän, inspiroituvan ja saavan hyötyä arkeen.
Uusi yhtenäinen ilme mahdollistaa erilaiset tarinankerronnan muodot Yhteishyvä-brändin alla monikanavaisesti. Sisällöissämme yhdistyvät liiketoiminnan ja asiakkaan tarpeet. Mahdollistamme osuuskauppabrändin äänitorvena myös sen, että kuulumme yhteiskunnallisessa keskustelussa. Monikanavaisena mediapalveluna sitoutamme kaupparyhmän palveluihin ja tarjoomaan.
Inspiraatiota elementteihin ja visuaaliseen ilmeeseen haettiin myös Yhteishyvän historiasta.
Brändi-identiteetti on validoitu säännöllisillä asiakastutkimuksilla. Ulkoasu koostuu vahvasta ja yhtenäisestä typografiasta, lämpimästä ja raikkaasta värimaailmasta sekä digitaalisesti käsin piirretyistä graafisista elementeistä. Saavutettavuus on huomioitu niin fonttivalinnoissa, värien kontrasteissa kuin sivuston toimivuudessakin. Nämä elementit muodostavat tunnistettavan kokonaisuuden.
Yhteishyvän värimaailma on lämmin, mutta raikas. Markkinointimateriaaleissa väriä käytetään suurina pintoina ja varsinaisen sisällön parissa vastaavasti hillitymmin. Yhteishyvän visuaaliseen identiteettiin kuuluu lajitelma graafisia elementtejä. Elementit ovat tyyliltään digitaalisesti käsin piirrettyvä viivaa, nuolia sekä graafisia muotoja, joilla voidaan luoda totetutukseen sopiva, visuaalisesti rento ja leikkisä ympäristö.
Visuaalisen ilmeen määrityksen jälkeen määrittelimme Yhteishyvälle myös ominaisen äänensävyn, joka jalkautuu niin sisältöihin kuin markkinointiin. Yhteishyvän äänensävy on luonteva, kompakti ja lempeä. Sama äänensävy toistuu läpi kanavien.
Visuaalisen uudistuksen yhteydessä Yhteishyvän ulkoasusta on tehty brandbook, joka toimii työkaluna brändin parissa työskenteleville ja esimerkittää ilmettä kaikissa kanavissa.
Yhteishyvän sisältöjen kuvitusta käsiteltiin osana brändi-identiteettiä. Yhteishyvän kuvat herättävät tunteita, inspiroivat ja rohkaisevat. Sisällöt näyttävät suomalaisten elämää, arkea, juhlaa ja seikkailuja. Olemme raikas, moderni ja ajankohtainen media.
Ruokakuvissa tärkein tavoitteemme on inspiroida ja houkutella hyvien herkkujen pariin. Stailaamme kuvat ja annokset, mutta emme ylitä luonnollisuuden rajaa – ruoka on kuvausten jälkeen aina syötävää.
Työn tuloksena aiemmin eri kanavissa erilaiselta näyttänyt brändi-ilme on saatu yhdenmukaistettua kaikissa kanavissa. Visuaalinen identiteetti jalkautuu monikanavaisesti aina printtilehden myymäläjakelusta Yhteishyvän digikanaviin ja markkinointiin.
Kaikkia kanavia yhdistää nyt vahva yhtenäinen typografia, lämmin mutta raikas värinkäyttö, logo sekä graafiset elementit, jotka muodostavat yhdessä tunnistettavan kokonaisuuden. Uudistuksen myötä digitaalisten kanavien bränditunnettuus on kehittynyt positiiviseen suuntaan nuorten aikuisten kohderyhmässä vuoden 2024 aikana. Asiakkaan sanoin uudistus on yksinkertaisesti ”Ihan fresh!”.
Yhteishyvän visuaalinen ilme näkyy monikanavaisesti.
Asiakkaan kommentti