Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Yhteiseen puuhailuun jää enemmän aikaa, kun kaupassa vaeltelu vaihtui verkko-ostoksiin. Keittiössä Outi, Olavi ja Harri Hamara.

Hamaran perheen arki helpottui, kun ruoat ryhdyttiin tilaamaan verkosta

Teksti:
Kaisa Hako
Kuvat:
Anna Huovinen
Julkaistu: 20.11.2020
|
Muokattu: 16.3.2021
Helsinkiläinen Outi Hamara opetteli keväällä tilaamaan perheen ruokaostokset verkkokaupasta. Hän kokee, että oven taakse ilmestyvät ruokalaatikot auttavat hallitsemaan arkea.

Näin Outi Hamara kertoo:

"Keväällä ryhdyimme ensi kertaa tutkimaan, mitkä kaupat lähialueellamme toimittaisivat verkossa tilattua ruokaa kotiin. Halusimme välttää korona-altistusta, mutta myös vapauttaa aikaa muuhun. Liian usein olen mennyt kauppaan miettien vasta siellä, mitä tänään syötäisiin. Olen kokenut kaupassa samoilun ja pohdiskelun aika rasittavaksi.

Koronakriisin alussa verkkopalveluissa oli ruuhkaa. Onneksi työkaveri vinkkasi, että voisin tehdä tilauksen hyvissä ajoin seuraavalle viikolle ja täydentää sitä vielä vaikka edellisenä päivänä. Homma alkoi rullata, mutta tilaus täytyy myös muistaa käydä täydentämässä, jotta ei käy niin, että oven taakse ilmestyy pelkkä banaaniterttu!

"Ostamme verkosta enemmän ja suunnitelmallisemmin."

Ostamme verkosta enemmän ja suunnitelmallisemmin kuin tavallisella kauppakäynnillä. Spontaanit kokeilut jäävät herkemmin pois. Verkko-ostoissa olen jäänyt kaipaamaan vain sitä, että voisi itse valita hedelmien ja vihannesten kypsyysasteen.

Aiemmin ruokien miettiminen viikoksi eteenpäin ei olisi tullut mieleenkään. Nyt koen olevani arjen päällä, kun oven taakse ilmestyy neljä laatikollista ruokaa.”

Näin arkemme muuttui poikkeusvuonna