Komppa ja Seppälä testauttivat ensin särkisäilykkeitä kaveripiirissään ja saivat innostuneen vastaanoton. Niinpä he vuonna 2015 aloittivat kahden eri särkituotteen purkittamisen piharakennuksessaan. Se ei todellakaan tuntunut heti hohdokkaalta menestystarinalta.
”Aluksi pätkimme joka ikisen kalan saksilla purkkiin, kun sopivaa laitetta siihen ei heti ollut saatavilla”, he muistelevat.
Koe-erä paikallisessa ruokakaupassa meni kaupaksi. Siksi yrittäjät uskalsivat tarjota tuotetta myös muualle Suomeen, vaikka vastaanotto olikin paikoin epäuskoinen. Helsingin Kauppahallin kalakauppias kuitenkin ihastui tuotteeseen ja kehotti ilmoittamaan sen Vuoden suomalainen elintarvike -kilpailuun. Järki Särki kohosi finalistien joukkoon.
”Sen jälkeen S-ryhmä soitti ja kysyi tuotetta valikoimiinsa. Se on todella harvinaista. Yleensä tuottaja saa itse olla kolkuttelemassa ovilla”, Seppälä sanoo.
Hän toteaa, että iso ketju tarjoaa hyvän jakelukanavan, mutta kuluttajan suosio on voitettava aivan itse.
”Pienellä tuottajalla ei ole laittaa sataa tonnia lanseeraamiseen ja mainoskampanjaan, joten reittinä on tehdä hyvä tuote ja kasvattaa mainetta pikkuhiljaa”, hän pohtii.
Parina viime vuonna särkituotteiden myynti on kasvanut viisikymmentä prosenttia vuodessa. Perheen strategi ennustaa, että särki vilahtaa tulevaisuudessa hunajan ohi.
Komppa ja Seppälä toteavat, että yleisesti ottaen raaka-aineiden tuottajat ovat Suomessa lujilla.
”Kilpailu tuonnin kanssa on niin kovaa”, he sanovat.
”Pelkkä tuotteen puhtaus ja turvallisuus ei riitä. Tuotteen pitäisi olla myös houkutteleva ja niin hyvänmakuinen, että kuluttaja haluaa uudelleenkin sitä syödä.”
Muutoksen aaltoja Korpilahdelta päin
Ei yksi tila toki maailmaa kokonaisuudessaan muuta, mutta vaikuttaa siltä, että Korpilahdelta päin lähtee liikkeelle tiettyjä kerrannaisvaikutuksia, kuin aaltoja, jotka yltävät laajemmallekin. Tilan mehiläiset pölyttävät kasveja ja auttavat lähiseudun sadon parantamisessa. Järvien vedenlaatu kohenee särki kerrallaan. Kalastuselinkeino elpyy. Kalansyönti lisääntyy. Maaseutuyrittäjäkollega saa rypsiöljytilauksia.
”Ei tuota ehkä arjen hyörinässä niin ehdi ajatella”, miettii Marja Komppa, ja Ari Seppälä jatkaa:
”Sitä vain tekee asioita, jotka tuntuvat oikealta. Tuntee, että näin pitää tehdä.”
”Sitä vain tekee asioita, jotka tuntuvat oikealta.”