2010-luvulla huonepalvelu on aika toisenlainen kuin vielä parikymmentä vuotta sitten, mutta yksi asia on ja pysyy: aamiainen on vuodesta toiseen huonepalvelun suosituin tuote.
"Aamiaisia tilataan huoneisiin Sokos Hotelleissa varsinkin viikonloppuisin, kun asiakkaat haluavat nukkua pitkään ja hemmotella itseään", kertoo markkinointijohtaja Outi Vitie SOK:n matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta.
"Lomaan tuo ylellisyyttä, kun kahvin ja muut herkut saa nauttia vaikka omasta vuoteesta käsin", Vitie jatkaa.
Siinä missä aikoinaan huoneisiin tilattiin illallisia erilliseltä huonepalvelulistalta, käytetään Sokos Hotellien huonepalvelussa nykyään pitkälti samoja ruokalistoja kuin hotellin ravintoloissakin.
Terveellisyystrendi näkyy aiempaa vahvemmin asiakkaiden toiveissa, ja huonepalvelusta tilataan entistä kevyempiä annoksia. Lämpimän illallisen sijaan asiakkaat tilaavat mielellään ruokaisia salaatteja, pikku annoksia ja esimerkiksi hedelmätarjottimia.
"Silti myös burgerit ovat pitäneet pintansa", Vitie toteaa.
"Osa hotelleistamme on luonut uusiakin tarjoiluja huonepalvelulistalleen, kuten smoothie- ja antipastovalikoimia."
Todella suosittua on tilata huonevarauksen yhteydessä huoneeseen kuohuvaa juhlistamaan esimerkiksi syntymäpäiviä tai hääjuhlaa. Sokos Hotelleissa tämä onnistuu helposti nyt myös nettivarauksen yhteydessä.
Outi Vitie kertoo, että huonepalvelun tarjontaa kehitetään asiakkaiden toiveiden mukaan. Myös huoneissa olevat minibaarit ovat tavallaan osa huonepalvelua ja niidenkin sisältö kehittyy Sokos Hotelleissa koko ajan, vaikka monissa muissa paikoissa niistä on luovuttu kokonaan.
"Sokos Hotels -ketjun Solo-hotelleissa minibaarivalikoima on kaikkein kattavin, ja sisältää esimerkiksi erilaisia laadukkaita snacksejä. Break Sokos Hotel Tahko tarjoaa puolestaan asiakkailleen minikylmiön, johon asiakas voi laittaa omat välipalansa kätevästi säilytykseen. Original-hotelleissa on minibaarien ohella 24 h auki oleva aulashoppi, jonka valikoimassa on minibaarivalikoiman tuotteita mutta myös voileipiä ja leivonnaisia."
"Palvelumme muuntautuvat trendien ja kuluttajien toiveiden mukaan. Todennäköisesti tulevaisuudessa huonepalvelun rooli ja sisältö on aivan erilainen kuin nykyään. Maailma muuttuu nopeasti, ja niin muuttuvat myös kuluttajien toiveet", Vitie sanoo.