Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
Appelsiini

Sesongissa nyt: raikkaat appelsiinit ovat täynnä makua ja C-vitamiinia

Appelsiini on sitrushedelmien suosikki, jonka sesonki kestää koko pitkän talven. Parhaimmillaan appelsiinit ovat alkuvuodesta. Tankkaa appelsiineista väriterapiaa ja C-vitamiinia sellaisenaan tai piristä niillä suolaisia ruokia sekä leivonnaisia.

Talvi on appelsiinien aikaa – tunnetko jo eri appelsiinilajikkeet?

Appelsiinien sesonki alkaa marras-joulukuussa ja jatkuu pitkälle kevääseen. Pääsesonki on tammi-maaliskuussa, jolloin sitrushedelmien tarjonta on muutenkin huipussaan. Appelsiinien lisäksi kaupasta kannattaakin napata mukaan myös veriappelsiineja, pomeloita, greippejä ja sweetieitä.

Pitkän satokauden aikana tarjolle ehtii kypsyä monta erilaista appelsiinilajiketta. Yleisimpiä ovat erilaiset Navel- eli napa-appelsiinit. Ne tunnistaa osittain hedelmän sisällä kasvavasta pikkuappelsiinista, joka pullistuu ulos navan tapaan. Makeat Navel-appelsiinit sopivat erityisen syötäväksi sellaisenaan, kun taas mehun tekemiseen sopivat parhaiten mehukkaat Valencia-appelsiinit. Maaliskuussa on perinteisten Jaffa-appelsiinien aika.

Näin valitset parhaat appelsiinit ja säilytät ne kotona

Poimi ostoskoriisi kiinteitä, kokoonsa nähden painavilta tuntuvia appelsiineja. Pienet ja keskisuuret appelsiinit ovat usein mehukkaimpia. Kuoren väri ei sen sijaan kerro appelsiinin mausta. Myöskään appelsiinin kuoressa olevia vaaleanruskeita, arpimaisia laikkuja ei kannata pelästyä.

Appelsiinit säilyvät parhaiten viileässä.Huoneenlämmössä ne pysyvät hyvinä noin viikon. Säilytä appelsiinit erillään paljon etyleeniä erittävistä hedelmistä ja kasviksista, kuten omenoista ja banaaneista.

Appelsiini ruoanlaitossa ja leivonnassa: muista myös kuori!

Appelsiinin makeus ja happamuus tuovat lisää makua ja syvyyttä niin makeisiin kuin suolaisiin ruokiin. Kuori appelsiini kalvoja myöten ja lisää lohkoja salaatteihin ja jogurtin päälle. Appelsiinin mehu ja kuori sopivat ruoanlaittoon ja leivontaan sitruunan tapaan. Ne maustavat esimerkiksi kanakastikkeen, letut ja mokkapalat mieleen tuovat appelsiinipalat.

Jos käytät appelsiinista kuoren, valitse mieluiten luomua ja pese hedelmä huolellisesti kuumalla vedellä ja juuriharjalla.

Tiesitkö? C-vitamiinipommina appelsiini on mitä mainioin

Appelsiinia ei turhaan tunneta hyvänä C-vitamiinin lähteenä. 100 grammaa appelsiinia sisältää 51 mg C-vitamiinia, kun päiväsuositus on 75 mg. Lisäksi appelsiinista saa muun muassa kaliumia, kalsiumia, flavonoideja ja kuituja.

Ota kaikki irti appelsiinien sesongista

Appelsiini ruoanlaitossa ja salaateissa

Helpot ja terveelliset appelsiinivälipalat

Appelsiini leivonnaisissa ja jälkiruoissa

Katso kaikki appelsiinireseptit