Appelsiini on värikäs C-vitamiinipommi | Yhteishyvä
Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
Appelsiini

Appelsiini on värikäs C-vitamiinipommi

Oranssit appelsiinit ja punertavat veriappelsiinit houkuttelevat värikkäisiin hedelmäkarkeloihin. Napostele lohkoja, paahda kiekkoja, purista mehuksi ja pilko piristeeksi ruokiin. Samalla tankkaat C-vitamiinia, joka auttaa kroppaa pysymään kunnossa.

Appelsiinilajikkeita on useita, ja niiden sesongit rytmittyvät loppuvuodesta alkukevääseen. Parhaimmillaan sitrusvalikoima on tammi-helmikuussa.

Herkuttele sellaisenaan ja raikasta ruoat ja leivonnaiset

Mehukkaat appelsiinit ja veriappelsiinit maistuvat sellaisinaan, mutta niillä piristät myös salaatit ja jälkiruoat. Puserretulla mehulla ja kuoriraasteella saat raikasta makulisää broileri- ja kalaruokiin, marinadeihin sekä jälkiruokiin, juomiin ja leivonnaisiin, kuten vaikkapa juustokakkuun.

Hedelmälohkot ovat ihania myös maustettuun jogurtti- tai rahkakastikkeeseen dipattuina.

C-vitamiinipommina appelsiini on mitä mainioin

100 grammaa appelsiinia sisältää 51 mg C-vitamiinia, kun päiväsuositus on 75 mg. Kaloreita samassa määrässä on vain 46 kcal/100 g. Lisäksi appelsiinista saa muun muassa kaliumia, kalsiumia, flavonoideja ja kuituja.

Appelsiinin säilytys

Huoneenlämmössä, erillään muista hedelmistä pidettynä, appelsiinit säilyvät hyvin viikon verran, jääkaapin vihanneslaatikossa pidempäänkin.

Lue lisää ja katso appelsiinireseptit