Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
Yhden Husky-pipon valmistamiseen kuluu noin sata grammaa merinolankaa.

Yhden Husky-pipon valmistamiseen kuluu noin sata grammaa merinolankaa.

Ei grammaakaan lankaa hukkaan – Kemissä tehdään vastuullisia pipoja

Teksti:
Tiiu Pohjolainen
Kuvat:
Mikko Hannula
Julkaistu: 28.12.2021
Muokattu: 28.12.2021
Pohjoismaiden pohjoisin teollista tekstiilituotantoa harjoittava laitos sijaitsee Meri-Lapissa. Huskyn tehtaan seinien sisälle on kertynyt yli 30 vuoden kokemus pipojen valmistuksesta.

80-luvulla suuria tupsuja, villejä värejä

Kasarilla Suomessa harrastettiin slalomia värikkäät, suuritupsuiset pipot päissä. Husky Sheep Dog -pipon tupsu oli niin painava, ettei päähine aina pysynyt edes päässä. Husky-pipo – värikäs kirjoneulepipo – oli ikoninen käsite, jonka jokainen pujottelija tunsi.

Husky siirtyi nykyisille omistajilleen kymmenisen vuotta myöhemmin. Vuosituhannen vaihteessa laskettelukypärien käyttö alkoi yleistyä ja rinteessä käytettäviltä pipoilta vaaditut ominaisuudet muuttuivat täysin. Tupsut eivät mahtuneet enää menoon mukaan.

100 grammaa merinolankaa

Nykyään yhden Husky-pipon valmistamiseen kuluu noin sata grammaa merinolankaa, joka on yrityksen pääasiallisesti käyttämä materiaali. Nykypipojen mahdolliset tupsut ovat historiaansa verrattuna hillittyjä, ja lankaa tupsuun kuluu keskimäärin 15 grammaa.

”Emme uusi värikarttoja sesongeittain.”

Husky-pipoihin käytetään ainoastaan mulesing-vapaata villalankaa. Se tarkoittaa, että Kemissä käytettävä villa saadaan lampaista, joita ei ole kirurgisesti käsitelty loiseläimiä vastaan.

0 metriä lankaa roskiin

”Lankaa meiltä ei yli jää”, toteaa toimitusjohtaja Marjo Kuparinen itsestäänselvyytenä.

”Emme uusi värikarttoja sesongeittain, vaan käytämme langat aina loppuun.”

Jos jotain väriä uhkaa jäädä varastoon, se käytetään seuraavissa mallistoissa tehostevärinä. ”Ei-kaupalliset värit päätyvät kukaksi sinne tai raidaksi tänne”, Kuparinen naurahtaa.

3 suosituinta väriä

Vaikka mielikuva Husky-pipoista hehkuu neonvärisenä, suomalaiset panevat päähänsä erityisesti mustia, harmaita ja tummansinisiä pipoja. Tummansinisellä on yllättävä piirre: sen kysyntä on poikkeuksellisen kovaa itäisessä Suomessa, erityisesti Kainuussa.

Maanläheiset sävyt tekevät nousua. Kysyntää alkaa jo olla armeijanvihreälle ja sinapinkeltaisellekin.

25 kilon lankaeriä italiasta

Lanka saapuu Meri-Lapissa sijaitsevalle tehtaalle Italiasta, jossa se on värjätty. Kukin väri tulee 25 kilon erässä.

”Suomessa ei valitettavasti ole enää kehräämöitä, joista saisimme tarvitsemamme materiaalin”, kertoo Marjo Kuparinen.

Kotimaisuutta ja erityisesti kemiläisyyttä vahvistetaan sillä, että hankinnat tehdään niin läheltä kuin mahdollista. Esimerkiksi mainostoimisto ja painotalo ovat kemiläisiä.

Husky Oy

  • Nykyset omistajat Matti Helske ja Teppo Toivanen hankkivat Husky-tuotemerkin itselleen 1990-luvun alussa. Nykymuotoinen yritystoiminta käynnistyi vuonna 1992.
  • Yritys toimii Kemissä, Meri-Lapissa.
  • Työllistää 6–8 työntekijää sesongin mukaan.
  • Valmistaa ja kehittää päähineitä ja asusteita mulesing-vapaasta merinovillasta.

Lue lisää tarinoita tuotteiden takaa

Lisää aiheesta