Elämä
Topi työskenteli luksuspaikassa, jonne pääsystä moni voi vain unelmoida
Topi Ylösellä on mielenkiintoinen työhistoria. Sen vuoksi hän tietää, millaista on maailman paras asiakaspalvelu.
"Ihmisillä on usein tarve kuulla, että rikkaiden elämä on pelkkää hedonismia."
Topi Ylönen, 42, katsoo silmiin ja hymyilee. Katseessa on kuitenkin päättäväisyyttä. Tässä jutussa hän kertoo, mitä hän oppi luksuslaivalla eläessään ja työskennellessään.
Ensiksi ohjelma- ja viihdepäällikkönä maailman merillä työskennellyt Ylönen haluaa korjata yhden äveriäisiin liittyvän stereotypian.
Tavallinen ennakkoluulo nimittäin on, että rikkaat keskittyvät vain nautintoon ja ovat asiakkaina kohtuuttomia ja hankalia.
Se ei Ylösen mukaan pidä paikkansa.
Hän pohjaa mielipiteensä kuuteentoista maailmalla vietettyyn työvuoteen. Ensimmäiset 11 vuotta Ylönen teki töitä Royal Caribbeanin risteilyaluksilla, jotka tunnetaan keskiluokkaisten huvialuksina. Viimeksi hän työskenteli MS The World -jahdilla, joka on rikkaiden jahti.
"Uskon, että olen kenties ainoa suomalainen, joka on tehnyt tällaisen uran. Ainakaan en ole kuullut muista, jotka olisivat tehneet vastaavaa", Ylönen arvelee.
Ylösen kiinnostus kansainvälisiä piirejä kohtaan heräsi jo 16-vuotiaana. Tuolloin mies lähti kahdeksi viikoksi Englantiin ja vaikuttui kokemastaan yhteenkuuluvuuden tunteesta.
"Tajusin, ettei ole vain yhtä tapaa hahmottaa maailmaa. Matkailu alkoi kiinnostaa."
Ihmisissä, jotka halusivat matkustaa ja ymmärtää erilaisuutta, oli myös sellaista elämäniloa, jota Ylönen piti mielenkiintoisena.
Rikkaita, mutta ei julkkiksia
Topi Ylösen viimeinen pesti maailman merillä päättyi toukokuussa.
Tuolloin Ylösellä tuli täyteen viisi vuotta ohjelma- ja viihdepäällikön työtä luksusjahdilla, joka on monella tapaa erityinen työpaikka.
Kyseessä on maailman ainoa, suomalaisen asunto-osakeyhtiön periaatteilla toimiva jahti. Kaikista asioista, kuten siitä, minne laiva seuraavaksi kulkee tai miten laivalla tulisi käyttäytyä tai jopa pukeutua, päätetään yhdessä.
Asukkaat tai matkustajat ovat samalla laivan omistajia.
Yksiön jahdilta saa halvimmillaan 1,5 miljoonalla dollarilla. Kalleimmat asunnot maksavat 15–17 miljoonaa dollaria.
"The World on käynyt yli 1 200 satamassa ja kulkenut etäisyydellä mitattuna 45 kertaa maailman ympäri.", Ylönen kertoo.
"Planeetan paras palvelutaso merkitsee tunneälyä ja ystävällisyyttä."
Topi Ylönen
Asukkaaksi laivalle pääsee valintaprosessin jälkeen.
Asukkaaksi haluavan on saatava muutama suositus laivalla jo asuvilta omistajilta. Kiinnostuneet käyvätkin usein laivalla tutustumassa ja tapaamassa muita omistajia.
Yhteisölle on tärkeää, että tuleva omistaja on kiinnostunut maailmanmenosta ja yhdessä toimimisesta. Ökyileviä, ylimielisesti käyttäytyviä ihmisiä ei haluta mukaan, Ylönen selittää.
"Asukkaina on paljon entisiä yrittäjiä, mutta myös perimisellä rikastuneita. Kuuluisuuksia joukossa ei ole, sillä satamaan saapuessa ei kaivata ylimääräistä huomiota."
Tällaista arki on laivalla
Ylönen kuvailee entistä työpaikkaansa Ruotsin-laivan kokoiseksi megajahdiksi, jossa on maailmanluokan hotelleista tuttua luksusta.
Laivalla on ravintoloita, kauppoja, baareja ja kuntoilutiloja.
Luksuslaivassa matkustaa kerralla keskimäärin vain 100–150 ihmistä. Suurin osa heistä viipyy laivalla 4–5 kuukautta vuodessa. Joukossa on niitäkin, jotka asuvat laivalla ympärivuotisesti.
"Keski-ikä on hieman alle 60 vuotta. Nuorimmat omistajat ovat alle viisikymppisiä", Ylönen sanoo.
Kun laiva seilaa merellä, asukkaat harrastavat liikuntaa, kuuntelevat luentoja, nauttivat viihdetarjonnasta tai viettävät aikaa asunnoissaan. Satamassa he tutustuvat kohteisiin parin päivän ajan.
"Asukkailla tulee olla jo asukkaaksi hakiessaan vähintään kymmenen miljoonan dollarin omaisuus."
Laivan käyttökustannukset, eli polttoaineet, huollot ja henkilökunnan palkat, katetaan yhteisistä kuluista. Laivalla asuminen maksaa asukasta kohden sadoista tuhansista dollareista jopa miljoonaan vuodessa.
"Kulut rahoitetaan asukkaiden varallisuudella. Sen takia asukkailla tulee olla jo asukkaaksi hakiessaan vähintään kymmenen miljoonan dollarin omaisuus."
Tärkeimmät opit luksuslaivalta
Aivan tavallisessa pieksämäkeläisessä perheessä kasvanut Ylönen sai jo lapsuudenperheestään kannatelluksi tulemisen kokemuksia, jotka kehittivät itsetuntoa.
Hän on koulutukseltaan yhteisöpedagogi ja nuoriso-ohjaaja, mutta takana on myös teatterialan opintoja. Niistä on ollut työuralla hyötyä. Tärkeimmät työssä tarvittavat taidot, kuten empatia ja läsnäolo, tulevat häneltä luonnostaan.
"Rikkaat odottavat erittäin korkeaa palvelutasoa, mutta se ei ole sitä, mitä voisi kuvitella. Planeetan paras palvelutaso merkitsee tunneälyä ja ystävällisyyttä. Liian tuttavallinen ei kuitenkaan sovi olla", Ylönen kertoo.
Työ laivoilla on vaatinut myös psykologista silmää. Ylönen uskoo tunnistavansa sekunneissa, minkälaista palvelua hänen edessään oleva ihminen kaipaa.
Jo se, miten ihminen pukeutuu ja elehtii, kertoo paljon. Myös taustalla on merkitystä.
"Ravintoloissa pohjoisamerikkalaiset toivovat, että heitä huomioidaan koko ajan. Pohjoismaalaisten kanssa on toisin päin. Kun työskentelin Royal Caribbeanilla, henkilökuntaa piti ohjeistaa, että he haluavat olla rauhassa."
Ylönen täsmentää, että ihmisistä ei toki sovi tehdä oletuksia pelkän taustan perusteella. Olennaisinta on lukea ihmisiä tilanteen mukaan. Hänen tehtävänsä oli muuntautua eri tilanteisiin kuin kameleontti.
"Uskon, että kaikki ihmiset kaipaavat kohdatuksi tulemista tavalla tai toisella."
Topin vinkit hyvään asiakaspalveluun
Oli ihmisen tausta mikä tahansa, hän arvostaa kohdatuksi tulemisen tunnetta. Empatia on todellinen supervoima.
Ole rauhallinen myös tilanteissa, joissa voisit menettää malttisi. Asiakkaat arvostavat sitä.
Älä ota toisen ihmisen tunteita itseesi. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos -mentaliteetti auttaa vaikeissa tilanteissa.
Vahvasta minäkuvasta ja rauhallisuudesta on ollut apua myös hankalissa tilanteissa. Kollegoilta sai tarvittaessa apua.
"Me henkilökunnan jäsenet tarkkailimme tilanteita ja laitoimme riitapukarit tarvittaessa vaikkapa eri autoihin yhteiskuljetusten ajaksi."
"Hän pyysi, että hakisimme hänelle ulkoa jäätä iltacocktailiin. Toteutimme totta kai hänen pyyntönsä."
Suuri osa ihmiskohtaamisista oli positiivisia, Ylönen painottaa. Ihmiset osasivat yllättää myös hauskalla tavalla.
Näin kävi Pohjois-Kanadassa, jonne The World oli saapunut muutamaksi viikoksi. Ympärille levittäytyivät jäälautat, joista eräs omistaja innostui toden teolla.
"Hän pyysi, että hakisimme hänelle ulkoa jäätä iltacocktailiin. Toteutimme totta kai hänen pyyntönsä."
Maailmalta yrittäjäksi Suomeen
Työura on mahdollistanut Ylöselle poikkeuksellisen tavan nähdä maailmaa. Työrupeamat ovat kestäneet kerralla kymmenen viikkoa, minkä jälkeen on alkanut kymmenen viikon vapaa. Ylönen on käyttänyt ajan pääosin matkustamiseen.
Viime reissulla Antarktiksella Ylönen huomasi, ettei matkustaminen sykähdytä häntä enää samaan tapaan kuin ennen. Hän pelästyi oman reaktionsa laimeutta.
"Tajusin, että nyt on oikea aika jollekin muulle."
"On täytynyt muistella, kuinka usein lattiat pestään ja sen sellaista."
Kun Ylösen pesti päättyi, hän muutti pitkästä aikaa Suomeen, Helsingin Kallioon. Kerrostaloasunnossaan Ylönen on opetellut uudestaan monelle tuttuja taitoja.
"On täytynyt muistella, kuinka usein lattiat pestään ja sen sellaista", Ylönen sanoo ja nauraa.
Tulevaisuudessa Ylönen toivoo elättävänsä itsensä yrittäjänä. Yritys tulee keskittymään tapahtuma- ja viihdetuotantoon.
Tällä hetkellä Ylönen kirjoittaa kirjaa kokemuksistaan. Ensimmäiset 50 sivua ovat jo valmiina. Hän on käyttänyt inspiraationlähteenään maailmalla kohtaamiaan ihmisiä, joiden erilaisista elämänkatsomuksista hän ammentaa materiaalia.
"Tarkoitukseni on motivoida ihmisiä löytämään itsestään puolet, joiden avulla he voivat olla parhaita versioita itsestään."
"Toivoisin, että ihmiset saisivat minusta inspiraatiota siihen, että tiettyjen rajojen puitteissa kaikki on mahdollista."
Paikallaan pysyminen on maailman meriä kolunneelle uutta.
Maailmalta on kuitenkin tarttunut mukaan valoisa elämänasenne. Kylmä tuleva talvi Suomessa ei Ylöstä jännitä.
"Toivoisin, että ihmiset saisivat minusta inspiraatiota siihen, että tiettyjen rajojen puitteissa kaikki on mahdollista, jos vain on valmis näkemään vaivaa ja hyväksymään, että menestys vaatii uhrauksia. Asioita ei ole pakko tehdä niin kuin muut."
Laivaliikenne on iso saastuttaja: näin asiaan reagoitiin MS The Worldilla
Lento- ja laivaliikenne aiheuttavat kumpikin vain noin neljä prosenttia EU:n kokonaiskasvihuonekaasupäästöistä, mutta ne ovat nopeimmin kasvava ilmastonmuutosta vauhdittavien päästöjen lähde, kertoo Euroopan parlamentti.
Topi Ylösen mukaan aihe on ollut esillä myös MS The World -jahdilla.
Laivan sivuilla kerrotaan, että ympäristötietoisuus on osa yhteisön arvoja. Aluksella käytetään muun muassa Wärtsilän kehittämää jäteveden käsittelyteknologiaa.
"Yhteisö päivittää The World -laivaa päästöttömään suuntaan sitä mukaan, kun uusia teknologiota tulee saataville", Ylönen sanoo.
Tee arjestasi helpompaa ja herkullisempaa!
Tilaa Yhteishyvän uutiskirje, niin saat ajankohtaiset reseptit ja arkea helpottavat vinkit suoraan sähköpostiisi.