Vielä vuosi sitten Kauhavan raviradan vieressä oli pelto.
"Nyt tässä on tehdas, josta rekat vievät tavaraa kaiken päivää”, Verso Foodin toimitusjohtaja Tomi Järvenpää sanoo.
Kehitystä ei voinut varmaksi ennustaa, kun yrityksen ensimmäinen Härkis-tuote tuli kauppoihin vuonna 2016.
”Nyt meidän härkäpapuruokia syödään Japanissa”, Verso Foodin hallituksen puheenjohtaja Leena Saarinen antaa esimerkin tuotteen ja brändin nopeasta menestyksestä.
Verso Foodin Härkis-ruokatehtaan neuvotteluhuoneen pöydällä on erimakuisia Härkispyöryköitä, -pihvejä, -rouhetta ja -suikaleita. Tuotekehittäjä Elli Laukkala tuo työtovereidensa maisteltavaksi jatkuvasti uusia makuja ja muotoja.
Härkäpapu on haastava raaka-aine erityisesti koostumukseltaan, mutta silti Laukkalan mielestä paras.
Härkäpavussa on runsaasti kuitua, proteiinia ja hitaita hiilihydraatteja, mutta se on soijapapua vähärasvaisempi.
”Aikaisemmissa työpaikoissani olen kehittänyt ruokia monesta eri raaka-aineesta. Nyt saan keskittyä yhteen. Tämä on tuonut valtavasti mahdollisuuksia. Erilaisten tuotteiden kehittely on kiehtovaa, kun käsissä on yksi täydellinen raaka-aine.”