Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Voiko tuote olla niin uusi, että kuluttajat eivät uskalla ostaa sitä? Roy on vaikean tilanteen edessä

Teksti:
Juho Kahilainen
Kuvat:
Sami Heiskanen
Julkaistu: 5.1.2024
|
Muokattu: 24.1.2024
Suuri kuluttajatutkimus on Suomalainen menestysresepti -kilpailun kaikista rajuin testi. Yli sata kuluttajaa antaa arvionsa finalistien tuotteista. Mukaan mahtuu pari onnistumista ja valitettavan paljon pettymyksiä.

”Nyt on pelissä aivan kaikki. Kuluttajat saavat arvioitavaksi teidän tuotteenne, jotka on valmistettu sillä tavalla kuin ne tulisivat lopulta kaupassakin olemaan”, kilpailun tuomari ja Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma tiivistää.

Luvassa on aitoa ja rehellistä palautetta suoraan kuluttajilta. Tutkimuksen tulokset ovat äärimmäisen tärkeitä myös tuomaristolle.

”Jos me katsomme, että joku tuote tai jotkut tuotteet eivät ole lanseerauskelpoisia, ne eivät tule tämän tehtävän jälkeen jatkamaan”, Jyrki Sukula alleviivaa.

Suvi Luoman mukaan myös kehno tulos kuluttajatutkimuksesta on arvokas päätöksenteon apuväline.

”Joskus on hyvä tunnistaa, milloin kannattaa keskeyttää. Tutkimuksen tarkoituksena on lanseeraukseen liittyvän riskin hallinta.”

Finalisteista Royn polulle tulee esteitä kriittisellä hetkellä, kun Kalawurstille kaavailtu sopimusvalmistaja vetäytyy projektista.

”Suurin osa näistä meidän potentiaalisista kumppaneista on lihataloja ja makkaratehtaita, joten kalan tuominen sinne on aivan supervaikeata”, Roy kertoo.

Uusi kumppani kuitenkin löytyy toiselta puolen Suomea, ja kalamakkara ehtii nipin napin mukaan kuluttajatutkimukseen.

”Meillä jää aikaikkunaksi yksi päivä tehdä mitä tehdään ja tyytyä siihen, mitä sieltä tulee”, hän tilittää.

Valitettavasti Roy saa tutkimuksesta eteensä karut luvut. Kalawurstin uutuusarvo on korkealla, mutta harva testaaja on siitä innostunut – eikä kisan tuomaristokaan ilahdu näkemästään.

”Vaikka kuinka yrität tupla- tai triplavarmistaa, niin lopulta tarvitaan se neljäskin varmistus, että kaikki menisi kuten pitää”, Roy huokaisee tulokset nähtyään.

"Karmivinta olisi se, että finaali ja lanseeraus lähestyy, mutta tuotteet olisivatkin kesken", S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho tuumii tuomariston kesken.

Miten Royn matkalle kisassa käy? Se selviää Suomalainen menestysresepti 2024 -ohjelman kahdeksannessa jaksossa MTV:llä tiistaina 9.1.2024 kello 20.

Suomalainen menestysresepti 2024 -kilpailua voit seurata televisiosta MTV-kanavalta tiistaisin kello 20. Jaksot löytyvät myös Katsomosta.

Sarjassa etsitään uusia hittituotteita mm. S-marketin ja Prisman valikoimaan. Voittaja on selvillä tiistaina 23.1.2024.

Tänä vuonna Yhteishyvä tekee 12.12.2024 alkaen jokaisen kuuden finalistin kanssa Menestysresepti Backstage -jaksot, jotka julkaistaan yksi kerrallaan osoitteessa www.yhteishyva.fi/menestysresepti heti tv-ohjelman jälkeen.

Menestysresepti Backstage:

Finalistit haastattelussa:

Tapahtumat tällä kaudella: