Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Mainonnan ja markkinoinnin konkari Jukka Kurttila on tullut tunnetuksi suorasanaisesta palautteestaan.

”Ihan mielenvikaisen huono nimi, jota kukaan ei ymmärrä!” – Suomalainen Menestysresepti 2024 -tuomari Jukka Kurttila antaa mielipiteensä tuotteiden nimistä

Teksti:
Minna Perovuo
Kuvat:
Sari Soininen
Julkaistu: 12.12.2023
|
Muokattu: 24.1.2024
Suomalainen Menestysresepti-kilpailussa finalistien ensimmäisenä tehtävänä on keksiä tuotteelleen nimi ja kirkastaa sen tarinaa. Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila kertoo suoran mielipiteensä tuotemerkkien nimistä.

”Kaikella pitää olla nimi. Jos sulla ei ole nimeä, et ole olemassa.”

Jukka Kurttila nauraa ja kysyy, tarvitseeko tämän enempää nimen tärkeyttä perustella. Jokin nimi on oltava, mutta itse tuote ja sen tarina on nimeä tärkeämpi.

”Tuotteilla on välillä niin mielenvikaisia nimiä.”

Hyvänä esimerkkinä Kurttila mainitsee viime vuosina suureen suosioon nousseen Kolmen kaverin jäätelön, joka on hänen mielestään ”ihan pöllö nimi”.

”Ei se ole mikään nelikirjaiminen mieleen jäävä sana, mutta se kertoo tarinan ja on siksi hyvä nimi.”

Nimet elävät ajassa. Nyt suositaan tarinallisuutta, ytimekkyyttä ja havainnollisuutta. Vaikka tuote on nimeään tärkeämpi, ei sen merkitystä pidä vähätellä. Ensimmäiset ostopäätökset tehdään nimen ja pakkauksen perusteella. Jos tuote pitää lupauksensa, nimen merkitys vähenee ja ostopäätökset tehdään sisällön perusteella.

Epätoivon laaksossa

Menestysreseptikilpailijat ovat käyneet tuomariston edessä esittelemässä oman tuotteensa nimen ja sen ympärille rakennetun graafisen ilmeen.

Härkäpavuista tehtyä tofua edustava Eetu Patronen esitteli alun perin herkkutofu-nimellä kilpailuun osallistuneen tuotteensa nimellä Tohvu. Sen värikkäällä ilmeellä halutaan erottua muista samankaltaisista tuotteista. Tuomaristo ei pitänyt näkemästään ja Patronen on palautteen jälkeen neuvoton.

”Tohvua ei tehty tarkoituksella leikkisäksi. Haluttiin väriä ja iloa, mutta olla samalla vakavasti otettava. Nimisuunnittelu oli vaikeaa. Mietittiin kaikki hofut, kofut, hefut muut tofun johdannaiset sanat.”

Patrosen ongelmaa pohditaan yhdessä takahuoneessa kameroiden sammuttua. Kurttila sanoo Tohvun tuovan hänelle mieleen kylähullun, mutta muistuttaa, ettei nimellä ole loppujen lopuksi väliä. Kaikki ympärillä oleva rakentaa nimelle merkityksen. Nimi voi muuttua ihan täysin, jos se verhoillaan toisin: muutetaan fontti, muotoilu ja värit ilmaisemaan tuotteen omistajan tahtotilaa.

Turvallista vai mielenvikaista?

Kurttila painottaa, että nimessä on tärkeää oman näköisyys – ja oloisuus. Hän nostaa esiin Siva Parlarin esittelemän kasvistäytteisen bulgurpiirakan, jolle on annettu nimeksi Köftis. Kurttila olisi itse mennyt nimen suhteen turvallisella linjalla, kuten esimerkiksi Vönerin turkkilainen piirakka, mutta arvostaa Parlarin päätöstä.

”Ihan mielenvikaisen huono nimi, jota kukaan ei tule ymmärtämään, mutta Siva haluaa pitää Köftiksen tuotteensa nimenä ja se on helvetin kunnioitettavaa.”

Sama sana eri tuote?

Tuotteen nimeämisessä ei ole helppoja ratkaisuja. Martti Paatela kertoo omasta kipuilustaan nimen keksimisen kanssa. Mahdollisuuksien kirjo tuntui aluksi universumin kokoiselta.

”Ensin piti miettiä mitä kieltä käyttää, keksiikö kokonaan uuden sanan, käyttääkö olemassa olevia sanoja vai mennäänkö sanaleikkien suuntaan.”

Tuomaristo kuitenkin totesi, että Paatelan esittelemä Rebl Sandwich on jo olemassa oleva tuote, eikä sitä voida lanseerata uutena tuotteena. Paatelakin joutuu tiiminsä kanssa uudestaan lähtöruutuun.

”Meillä oli aikaisemmin leipä, jonka nimi oli Rebl Eats Curry Sandwich, jossa on samoja sanoja. Tuomaristo piti sitä vanhana brändinä.”

Nimen kanssa on paininut myös Katariina Vesterinen. PuuRAW nimellä kilpailuun tullut tuorepuuro vaihtoi nimeä muotoon Twisted Oats kuluttajilta saadun palautteen myötä.

"Tuotetta sanottiin liian herkulliseksi ollakseen puuroa ja siksi nimi PuuRAW tuntui harhaanjohtavalta", Vesterinen perustelee nimen vaihdosta.

Pistetilanne ensimmäisen viikkotehtävän jälkeen

  • Katariina Vesterinen 17p
  • Roy Norro 15p
  • Martti Paatela 14p
  • Erika Poussa 14p
  • Siva Parlar 13p
  • Eetu Patronen 12p

Suomalainen Menestysresepti 2024 -kilpailua voit seurata televisiosta MTV-kanavalta tiistaisin kello 20. Kauden ensimmäinen jakso nähdään tiistaina 21.11.2023. Jaksot löytyvät myös Katsomosta.

Sarjassa etsitään uusia hittituotteita mm. S-marketin ja Prisman valikoimaan. Voittaja on selvillä tiistaina 23.1.2024.

Finalistit haastattelussa:

Tapahtumat tällä kaudella:

Kenen tuote on tämän vuoden Suomalainen menestysresepti – ja keskiviikkona kaupoissa?

Menestysresepti-finalisteilla viimeinen tehtävä: miten viime jaksossa tylytyksen saanut Martti nousee alhosta?

Voiko tuote olla niin uusi, että kuluttajat eivät uskalla ostaa sitä? Roy on vaikean tilanteen edessä

Pakkaseen vai paistopisteeseen? Siva etsii vielä oikeaa paikkaa Köftikselleen

Eetu laittoi tuotteensa nimen ja ilmeen uusiksi – joko nyt alkaa kelvata?

Tuomariston makunystyrät pudottavat Menestysresepti-finalistit pilvilinnoista – osalla vielä pitkä tie kaupan hyllylle

Eetu saa kylmää vettä niskaan tuotteensa nimestä – ”Tohvulisankariosastoa”

Erika Poussa kuluttajien suosikki – kaikki kuusi Menestysresepti-finalistia ovat nyt selvillä!

Siva jännittää Menestysreseptin semifinaalissa sekä jatkopaikkaa että esikoisensa laskettua aikaa

Tässä ovat Suomalainen Menestysresepti 2024 kymmenen semifinalistia

Tuotteiden nimet saavat Menestysresepti-tuomarit pyörittelemään päätään – ”Täähän vois olla Jugga Gurttila!”

Ensimmäiset semifinalistit Suomalainen menestysresepti 2024 -kilpailussa on valittu

Mäskikeksejä, kefiirijuomaa, härkäpaputofua... Suomalaisen Menestysreseptin avausjaksossa tuomarit ovat jälleen uusien makujen edessä