Hauskalta ja oudolta, siltä muotoilua opiskelevasta Ella Fabritiuksesta, 25, tuntuu parhaillaan. Hänen suunnittelemiaan kuoseja nähdään Prisman tuotteissa keväällä 2025.
”On ihan kummallinen ajatus, että kaupassa kävellessä tulee yhtäkkiä vastaan tuttu, suunnittelemani kuosi”, Fabritius kertoo.
Eikä vain yhtä kuosia, vaan peräti viisi. Fabritiuksen kuosit koristavat ensi vuonna naisten ja lasten vaatteita sekä kodintekstiilejä.
Kuosit ovat Aalto-yliopiston Pattern Lab -kurssin satoa. Pattern Lab on muutaman kuukauden mittainen maisterivaiheen kurssi, jolla muotoilun opiskelijat suunnittelevat kuoseja yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
S-ryhmä on tehnyt yhteistyötä Pattern Labin kanssa vuodesta 2022 saakka. Opiskelijoiden kuoseja on aikaisemmin nähty Prisman valikoimassa naisten ja miesten vaatteissa sekä kodintekstiileissä, ja näitä tuotteita on yhä myynnissä.
Oikea asiakas motivoi suunnittelijaa
Fabritiuksen innostus kuoseihin juontaa juurensa lapsuudesta. Hän muistaa, kuinka mökillä lämmittivät retroviltit. Niiden printit olivat isoja ja silmiinpistäviä.
Fabritius myös nautti käsillä tekemisestä. Lukiossa hän ymmärsi, että siitä voisi tehdä uran.
Nyt Fabritius opiskelee kuudetta vuotta muotoilua Aalto-yliopistossa. Opintojen ensimmäisenä vuonna hän kävi kuosisuunnittelun kurssin. Siellä opetettiin, miten piirretään kuosi, joka jatkuu saumattomasti. Tuolloin Fabritius innostui kuosisuunnittelusta ensimmäisen kerran toden teolla.
”Oli kiinnostavaa oppia, miten yksi pieni piirustus voi kasvaa isoksi, jatkuvaksi kuosiksi.”
”Hyvä kuosi on trendikäs, houkutteleva ja ajankohtainen.”
Opintoja sekoitti kuitenkin koronapandemia. Sen jälkeen Fabritius huomasi motivaationsa hiipuneen ja päätti pitää opinnoista taukoa.
”En tiennyt, mitä teen isona. Mietin, halusinko edes jatkaa opintoja.”
Paussi kannatti. Sen jälkeen hän pääsi taas tekemisen makuun. Fabritiuksella oli yhä varmempi tunne siitä, että on Aalto-yliopistossa oikeassa paikassa. Motivaatiota ja innostusta on herätellyt myös se, että maisterivaiheen kursseilla opiskelijat miettivät paljon kaupallisuutta ja oikeita asiakkaita. Fabritiuksesta on ollut inspiroivaa päästä pohtimaan, minkälaiset asiakkaat valitsevat rekistä hänen kuosinsa.
Prisman kanssa työskentelyssä on Fabritiuksesta ollut antoisaa kuulla, mitä hypermarketit kuoseilta tahtovat.
”Sellainen oppi on arvokasta ja varmasti hyödyllistä tulevaisuudessa omalla uralla.”