Hillolla vai mantelilla? Laskiaispullan ydintä koskeva kysymys on monen huulilla alkuvuodesta. Kausiherkku maistuu suomalaisille hyvin: viime vuonna S-ryhmän kaupoissa myytiin yhteensä yli 2,5 miljoonaa laskiaispullaa. Laskiaispullien myynti alkaa jo tammikuun alussa ja kiihtyy kohti laskiaista. Suurin myyntipiikki osuu laskiaissunnuntain ympärille.
Pullan ydinkysymykseen on olemassa koko Suomen kattava vastaus: S-ryhmän myyntitiedon mukaan hillotäytteiset pullat ovat selvästi suositumpia kuin mantelimassatäytteiset pullat.
Viime vuonna S-ryhmän kauppojen myymistä laskiaispullista 59 prosenttia oli hillotäytteisiä pullia ja 25 prosenttia mantelimassalla täytettyjä. Osa myydyistä pullista jää sisällöltään datan ulkopuolelle: tähän ryhmään kuuluvat erikoismaut, kuten kinuskitäytteiset pullat, sekä leivonnaiset, joiden tuotenimenä on pelkkä ”laskiaispulla”.
"Kasvava ilmiö on myös laskiaispullien tuunaaminen itse: moni kotileipuri lisää laskiaispullien väliin nyt esimerkiksi Nutellaa tai suolakinuskia."
Vaikka hillopulla käy joka puolella Suomea paremmin kaupaksi kuin mantelimassapulla, alueellisia eroja mauissa kuitenkin on.
”Myyntiosuuksien perusteella voidaan kuitenkin arvioida, että mantelipullia suositaan suhteessa hieman enemmän Etelä- ja Länsi-Suomen ruotsinkielisillä alueilla kuin muualla Suomessa. Kasvava ilmiö on myös laskiaispullien tuunaaminen itse: moni kotileipuri lisää laskiaispullien väliin nyt esimerkiksi Nutellaa tai suolakinuskia”, sanoo myyntipäällikkö Mikko Kovalainen SOK:n marketkaupasta.
Parhaiten mantelitäytteinen pulla maistuu Keski-Pohjanmaan alueella, jossa viime vuonna myydyistä pullista 46 prosenttia sisälsi hilloa ja 37 prosenttia mantelitäytettä. Suurin hillopullien ystäväjoukko on Pohjois-Suomessa, jossa 73 prosenttia osti hillotäytteisen ja 19 prosenttia mantelimassatäytteisen pullan.