Kilpailijat ovat kehittäneet tuotteitaan läpi koko kevään, mutta loppukiri vaatii vielä viimeisen rutistuksen. Ennen finaalia kisaajilla oli edessään enää yksi tehtävä: oman tuotteen markkinointi- ja lanseeraussuunnitelma sekä mainosvideo.
S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu kehotti kilpailijoita miettimään ja hahmottamaan oman tuotteen ytimen; johtoajatuksen, mistä siinä on kyse.
”Mahdottoman suuria ei kannata suunnitella. On haettava viisaita ratkaisuja viestinnän näkökulmasta, kuten käyttää sosiaalista mediaa ja tehdä vaikuttajamarkkinointia – sekä miettiä yhdessä kaupan kanssa mikä olisi paras tapa juuri tälle tuotteelle”, Alarotu neuvoi.
Kilpailijoille jauhot suuhun
Markkinointi- ja lanseeraussuunnitelmat piti tiivistää minuutin ja mainosvideot puolen minuutin mittaisiksi esityksiksi. Kilpailijat eivät päässeet helpolla, sillä tuomariston palaute erityisesti suunnitelmiin oli paikoin melko kovaa:
”Teidän mainonnasta ei saa mitään tolkkua. Mun tekisi mieli rypistää tämä ja heittää roskikseen”, Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila jyrisi.
”Tuo ei ollut markkinointi- eikä lanseeraussuunnitelma. Olen vähän järkyttynyt, ettei sulla ole muuta esittää”, Ilkka Alarotu latasi.
Kilpailijoista tuomariston vakuutti parhaiten Annika. Hänen materiaalinsa Härtelö-härkäpapujäätelölle sai tuomareilta selvästi korkeimmat pisteet – yhtä vaille täydet eli 19.
Kokonaistilanne ennen finaalijaksoa on kutkuttava, sillä Anssi eli Leivon leipomo ja siemenpyörykät on vain kolme pistettä edellä Annikaa. Kolmantena oleva Carme on puolestaan viisi pistettä Annikaa jäljessä.
Kuka voittaa kilpailun ja valloittaa S-kauppojen hyllyt? Se selviää Suomalainen menestysresepti 2019 -finaalissa, joka lähetetään TV5-kanavalla 11.8. klo 20. Jaksot ovat myös katsottavissa Discoveryn Dplay-palvelussa.