Taloudellinen autoilija tarkkailee auton kuntoa ja huolehtii sen määräaikaishuolloista. Esimerkiksi väärät ohjauskulmat ja päällä laahaavat jarrut lisäävät polttoaineenkulutusta ja ylläpitokustannuksia. Säännöllisesti huollettu auto kuluttaa vähemmän.
Suunnittelu kannattaa
Ajoreitin suunnittelu kannattaa aloittaa hyvissä ajoin. Apuna voi käyttää karttoja, reittiohjelmia ja navigaattoria. Jos navigaattorissa on mahdollisuus TMC-liikennetiedotteiden käyttöön, palvelu kannattaa aktivoida ja ennakoida sen avulla ruuhkia ja tietöitä.
Riittävän väljä aikataulu kannattaa. Vilkkaassa liikenteessä ohittelu ei säästä aikaa olennaisesti, vaan kuluttaa polttoainetta. Pidemmällä matkalla kannattaa lisäksi varata riittävästi aikaa tauoille: matkalla voi aina sattua jotain yllättävää.
Esilämmitä moottori
Talvioloissa moottorin esilämmitys vähentää polttoaineenkulutusta ja päästöjä. Myös auton moottori kuluu vähemmän, kun se on käynnistettäessä lämmin. Lämmitetty moottori kuluttaa yli 40 prosenttia vähemmän kuin kylmä, joten esilämmityksellä voidaan vähentää huomattavasti ajoneuvon kylmäkäyttöaikaa ja kylmäkäyttöpäästöjä.
Moottorin esilämmitys kannattaa aloittaa jo, kun ilman lämpötila laskee nollan alapuolelle.
Lämmitysajan määrittämiseen on suositeltavaa käyttää ajastinta, jolla voidaan tehokkaasti vähentää turhaa energiankulutusta ennen liikkeelle lähtöä.
Jos pakkasta on 5 tai vähemmän, tulee autoa lämmittää lohkolämmittimellä enintään tunti, alle kymmenen asteen pakkasessa noin 2 tuntia.
Jos pakkasta on enemmän kuin 10 astetta, kannattaa autoa lämmittää enintään 3 tuntia.
Lohkolämmitin ei lämmitä auton sisätiloja. Sisätilojen lämmittämiseen tarvitaan erillinen sisätilanlämmitin.