Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Taloudellisen ajon opas

Teksti:
Petra Sneck
Asiantuntija:
Johtava asiantuntija Jussi Pohjonen, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 30.1.2015
|
Muokattu: 31.8.2020
Taloudellinen ajotapa näkyy selkeänä säästönä kukkarossa. Oikealla ajotavalla voi polttoainekuluissa säästää jopa 15 prosenttia.

Lähes kaikki autovalmistajat ilmoittavat automallinsa arvioidun keskikulutuksen kaupunkiajossa ja maanteillä sekä näiden yhdistelmän. Autoa valitessa kannattaa pohtia, missä autoa pääsääntöisesti käyttää, ja sitten vertailla autonvalmistajien ilmoittamia lukuja.

Uudet, vähäpäästöiset autot kuormittavat ympäristöä vähemmän kuin vanhat. Myös kuljettajan ajotavalla on vaikutusta. Taloudellisesti ajamalla voi säästää huomattavasti polttoainetta ja samalla vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä. Samalla myös liikenneturvallisuus paranee.

Ennen ajoa

Taloudellinen autoilija tarkkailee auton kuntoa ja huolehtii sen määräaikaishuolloista. Esimerkiksi väärät ohjauskulmat ja päällä laahaavat jarrut lisäävät polttoaineenkulutusta ja ylläpitokustannuksia. Säännöllisesti huollettu auto kuluttaa vähemmän.

Suunnittelu kannattaa

Ajoreitin suunnittelu kannattaa aloittaa hyvissä ajoin. Apuna voi käyttää karttoja, reittiohjelmia ja navigaattoria. Jos navigaattorissa on mahdollisuus TMC-liikennetiedotteiden käyttöön, palvelu kannattaa aktivoida ja ennakoida sen avulla ruuhkia ja tietöitä.

Riittävän väljä aikataulu kannattaa. Vilkkaassa liikenteessä ohittelu ei säästä aikaa olennaisesti, vaan kuluttaa polttoainetta. Pidemmällä matkalla kannattaa lisäksi varata riittävästi aikaa tauoille: matkalla voi aina sattua jotain yllättävää.

Esilämmitä moottori

Talvioloissa moottorin esilämmitys vähentää polttoaineenkulutusta ja päästöjä. Myös auton moottori kuluu vähemmän, kun se on käynnistettäessä lämmin. Lämmitetty moottori kuluttaa yli 40 prosenttia vähemmän kuin kylmä, joten esilämmityksellä voidaan vähentää huomattavasti ajoneuvon kylmäkäyttöaikaa ja kylmäkäyttöpäästöjä.

Moottorin esilämmitys kannattaa aloittaa jo, kun ilman lämpötila laskee nollan alapuolelle.

Lämmitysajan määrittämiseen on suositeltavaa käyttää ajastinta, jolla voidaan tehokkaasti vähentää turhaa energiankulutusta ennen liikkeelle lähtöä.

  • Jos pakkasta on 5 tai vähemmän,  tulee autoa lämmittää lohkolämmittimellä enintään tunti,  alle kymmenen asteen pakkasessa  noin 2 tuntia.
  • Jos pakkasta on enemmän kuin 10 astetta, kannattaa autoa lämmittää enintään 3 tuntia.

Lohkolämmitin ei lämmitä auton sisätiloja. Sisätilojen lämmittämiseen tarvitaan erillinen sisätilanlämmitin.

Tasaisesti ilman kaasuttelua

Taloudellinen ajotapa on keskeinen osa ekologista auton käyttöä. Taloudellisuuden kannalta mahdollisimman tasaisella nopeudella ajaminen ja tarpeettomien kiihdytyksien ja jarrutuksien välttäminen kannattaa. Toistuva kiihdyttäminen ja jarruttaminen vaativat paljon energiaa ja kuluttavat polttoainetta.

Mahdollisimman epätaloudellinen kuski siis kiihdyttää liikennevaloista seuraaviin, kun kaupunkiajossa ajaminen kannattaisi pyrkiä rytmittämään tasaiseksi niin, että liikennevalot ehtivät vaihtumaan edessä vihreiksi.

  • Ykkösvaihde on tarkoitettu liikkeellelähtöön – ei ajamiseen.  Vaihda isommalle vaihteelle mahdollisimman pian. Käytä apuna kierroslukumittaria.
  • Käytä niin taajamassa kuin maantiellä ajaessasi suurinta mahdollista vaihdetta, jolla moottori vetää hyvin.
  • Pidä vähintään neljän sekunnin turvaväliä edellä ajavaan.
  • Katso kauas, jotta ehdit tekemään havainnot riittävän ajoissa.
  • Käytä jarrun sijasta moottorijarrutusta aina kun mahdollista.
  • Pysäköi niin, että pääset seuraavalla kerralla (kylmällä moottorilla) lähtemään liikkeelle etuperin.
  • Pyri välttämään turhaa peruuttelua. Tämä onnistuu pysäköintialueella ajamalla ensimmäisen ruudun läpi suoraan jälkimmäiseen ruutuun.

Oman ajon arviointi

Oman ajamisen taloudellisuutta voi seurata yksinkertaisimmin seuraamalla matkamittaria ja tankkausvälejä. Silloin tankkiin mennyt polttoainemäärä jaetaan ajetulla kilometrimäärällä (trippimittarin lukema) ja kerrotaan osamäärä luvulla 100. Jotta laskutoimitus antaa oikean lopputuloksen, on polttoainetankki tankattava molemmilla kerroilla aivan täyteen.

Monissa autoissa on lisäksi joko vakiona tai lisävarusteena ajotietokone, jonka avulla kulutusta voi seurata. Keskikulutuksen laskeminen kannattaa silti, koska ajotietokoneet näyttävät usein muutamia desilitroja  pienempää kulutusta verrattuna itse laskettuun lukemaan. Keskikulutuksen yhtäkkinen nouseminen saattaa kertoa autoon tulleesta viasta tai huollon puutteesta.

Markkinoilta löytyy lisäksi erilaisia "ajotapavalmentajia", teknisiä laitteita, jotka mittaavat taloudellisuutta.

Ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja

Sähköauto

Sähköauto on ympäristöystävällinen vaihtoehto: se kuluttaa huomattavasti vähemmän energiaa kuin polttomoottoriauto. Vaikka sähköauto on kalliimpi hankkia, säästöä syntyy käyttökuluissa. Sähköauton energiakulut ovat alle 2 €/100 km, joten se on kuluiltaan selvästi edullisempi kuin dieselauto, jolla energiakulut ovat noin 8 €/100 km. Lisäksi sähköautojen etu on pienemmät huoltokulut.  Samanlaista tarvetta esimerkiksi öljynvaihdolle ei ole.

Sähköautojen menestystä jarrutti pitkään se, että akut eivät kestä riittävän pitkää ajoa. Nykyään akkujen virta riittää hyvin arkiajoon.

Hybridiauto

Hybridiautoissa yleisin yhdistelmä on poltto- ja sähkömoottori. Niissä yhdistyvät kummankin parhaat puolet. Ladattavat hybridit ovat lähellä sähköautoja, sillä niillä voi ajaa kymmeniä kilometrejä pelkällä sähköenergialla, minkä jälkeen polttomoottori antaa satoja kilometrejä lisää toimintasädettä.

Maakaasuauto

Eri automerkeillä on tarjolla nykyään myös erittäin vähäpäästöisiä maakaasuversioita. Maakaasuautojen lyhyempää toimintasädettä ja kaasutankkausasemien vähyyttä valmistajat ovat pyrkineet kompensoimaan hybriditekniikoilla, joissa kaasutankkausmahdollisuuden puututtua voidaan käyttää myös bensiiniä.

Maakaasuautojen CO2-päästöt ovat hybridien luokkaa, eli noin neljännes vähemmän kuin vastaavissa bensiinikäyttöisissä autoissa. Maakaasun etu on, ettei se tuota lainkaan hiukkas- tai raskasmetallipäästöjä.

Vinkit taloudelliseen autoiluun

  • Valitse mahdollisimman ekologinen (pienikulutuksinen ja vähäpäästöinen) käyttötarkoitukseesi sopiva auto.
  • Auto ei ole varasto. Poista turhat tavarat tavaratilasta. Pidä suksiteline tai –boksi katolla vain, kun sille on käyttöä.
  • Puhdista auton päältä (myös suksiboksin alta) lumet ja jäät ennen ajoon lähtöä. Turha lumikuorma nostaa ilmanvastusta.
  • Esilämmitä moottori talvella.
  • Käytä ilmastointia ja sähkölaitteita harkiten.
  • Vältä tyhjäkäyntiä.
  • Muista tarkastaa rengaspaineet säännöllisesti.

Lisätietoja:

Motiva.fi