Vegaaniperheen äiti kannustaa pohtimaan, mistä ruoasta tehdään lapselle normaalia: ”Lapset eivät kyseenalaista arkea” | Yhteishyvä
Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
Liisa Soultanis ja lapset Oliver ja Simeon

Liisa Soultanis on ammatiltaan terveydenhoitaja. Perheen kolme- ja viisivuotiaat pojat ovat syöneet kasvisruokaa siitä lähtien, kun alkoivat syödä kiinteää ruokaa.

Vegaaniperheen äiti kannustaa pohtimaan, mistä ruoasta tehdään lapselle normaalia: ”Lapset eivät kyseenalaista arkea”

Teksti:
Venla Rossi
Kuvat:
Ninna Lindström
Julkaistu: 11.1.2021
Muokattu: 11.1.2021
Liisa Soultanis ja hänen miehensä ovat olleet vegaaneja jo kymmenen vuotta. Kun perheeseen syntyi viisi vuotta sitten ensimmäinen lapsi, pariskunnan elämä mullistui monella tavalla – mutta ei ruoan osalta. Miten lapsiperheen vegaaninen arki sujuu?

Mistä syystä olette valinneet vegaanisen ruokavalion?

Ympäristösyyt ovat tärkeimpiä, mutta ajattelen muutenkin sitä, millaiseen maailmaan haluan lapset kasvattaa ja mistä jutuista tehdä heille normaaleja. Lapsi ei osaa kyseenalaistaa arkea. Siksi on vanhempien valinta, mistä ruokavaliosta tehdään hänelle se kaikista tavallisin ja mukavin.

Onko vegaanius tuonut lisähaasteita arkeen?

Ei oikeastaan. Totta kai välillä kohtaan ihmisiä, jotka päivittelevät asiaa tai ovat huolissaan. Yleensä he eivät kuitenkaan ole perehtyneet vegaaniruokaan kovin syvällisesti. Tarhassa ruoan kanssa ei ole ollut ongelmia. Välillä muut lapset tuovat syntymäpäivinään tarjolle herkkuja, jotka eivät ole vegaanisia. Näitä tilanteita varten ostin oman keksipaketin, joka on tarhan hoitajilla jemmassa.

”On vanhempien valinta, mistä ruokavaliosta tehdään lapselle kaikista tavallisin ja mukavin.”

Joudutteko miettimään ravitsemusasioita enemmän kuin sekasyöjät?

Otamme lasten kanssa joka päivä vegaaneille räätälöityä vitamiinia, jossa on sekä B12-vitamiinia, D-vitamiinia että jodia. Lisäksi kasvimaidoista käytössä on sellainen tuote, johon on lisätty D-vitamiinia ja jodia. Proteiinia pyritään syömään monipuolisesti ja melkein joka aterialla, vain muoto vaihtelee: on papuja, linssejä, tofua, soijaa, pähkinöitä...

Aiheuttavatko kyläilyt tai sukujuhlat ongelmia?

Eivät ainakaan toistaiseksi. Usein olen tarjoutunut itse tuomaan mukanani jotain tarjottavaa, sillä en halua aiheuttaa muille stressiä. Mieluiten vien jotain sellaista, joka ei poikkea kauheasti muiden tarjoiluista, eli vaikka kakkua tai keksejä.

Mitä teillä syödään kotona? Mitkä ovat lasten lempiruokia?

Molemmat lapset tykkäävät paljon erilaisista keitoista. Teen esimerkiksi “kanakeittoa” eli kanatonta keittoa soijasuikaleista. Muutenkin meillä syödään perinteistä kotiruokaa, jossa proteiini on vaihdettu kasvisperäiseksi. Teen kinkkukiusauksen sijaan tofukiusausta ja nakkikeittoa kasvisnakeista. Aamiaisilla ja välipaloilla syödään puuroa, leipää, vegaanisia jogurtteja ja mysliä. Valmistan usein jääkaappiin valmiiksi myös pilkottuja vihanneksia ja jotain tahnaa, jota on helppo nostaa tarjolle.

Miten neuvoisit sekasyöjäperhettä, joka haluaisi lisätä kasviruokia arkeen?

Kannattaa aloittaa tutusta ruokalajista. Esimerkiksi härkiksellä tai nyhtökauralla voi helposti korvata jauhelihan. Näin hommasta ei tule itselle liian vaikeaa tai stressaavaa. Kärsivällisyys on uusien raaka-aineiden kanssa myös tärkeää. Meilläkin esimerkiksi jotkut tahnat ovat herättäneet ennakkoluuloja, mutta maistamisen jälkeen niitä on voinut mennä äkkiä koko purkillinen.

Lue myös