Alussa ei ollut lainkaan selvää, että nimenomaan Prismasta tulisi koko Suomen tuntema ketju.
Jyväskylän Seppälään 1972 avattu hypermarket kulki Prisma-nimellä, mutta sitä lukuun ottamatta kaikki muut osuuskauppojen automarketit käyttivät Sokos-market-nimeä. Nämä myymälät sijaitsivat Seppälän Prisman tapaan usein taajamien ulkopuolella. Ensimmäinen Sokos-market avautui Turkuun vuonna 1971, ja uusia syntyi eri puolille Suomea lähes parikymmentä 1970- ja 1980-luvun aikana.
”Suomessa tapahtui 1960–1980-luvuilla voimakasta kaupunkikeskusten ja autoistumisen kehittymistä. Maaseutu-Suomi oli tyhjenemässä, kun kaupunki- ja kuntakeskuksiin tultiin työn ja toimeentulon perässä. Ei ihme, että automarketit yleistyivät voimakkaasti”, Keskimaan pitkäaikainen market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Veijo Karhula muistuttaa.
Sokos-market-ketjun myymälät olivat hyvin erilaisia tavaratarjonnan, koon ja toimintatapansa puolesta. Kukin myymälä oli omansa näköinen. Ulkoiseen näyttävyyteenkään ei niin paljon kiinnitetty huomiota, sillä liikkeen piti kuvastaa edullisuutta.
”Kunkin myymälän valikoimat perustuivat niitä pyörittävien osuuskauppojen painottamiin asioihin. Keskeisesti valikoimiin vaikutti tietysti se, millaisia tuotteita oli tarjolla. Etenkin 1970-luku oli kaupparatsujen kulta-aikaa, sillä heidän aktiivinen toimintansa vaikutti oleellisesti kunkin myymälän valikoimiin. Huomattavat tarjoukset eli hinta oli aina tärkein viesti asiakkaalle”, Karhula muistelee.
Markkinat ja ajankohta suosivat S-ryhmän automarketteja 1970-luvulla – elettiin niiden synnyin- ja suorastaan uhmakkaiden nuoruusvuosien aikaa. 1980-luku puolestaan muistetaan kaupparyhmässä suuren kehittymisen vaiheena. Ei vähiten siksi, että S-ryhmässä toteutettiin mittava rakennemuutos. Toiminnan läpikotainen uudistaminen oli välttämätöntä, koska kyse oli koko kaupparyhmän eloonjäämisestä.