Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Lelut – ostajan opas

Teksti:
Markus Laakso. Artikkelia on päivitetty 7.10.2016.
Asiantuntija:
päivystysohjaaja Laura Klemetti, Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 23.11.2015
|
Muokattu: 31.8.2020
Lelut innostavat tutkimaan, keksimään, luomaan ja liikkumaan.

Valitse lelu lapsen ikä ja esineen käyttötarkoitus huomioiden.

  • Lelu- ja pelipakkauksiin on usein merkitty ikäsuositus. Suosituksia voi kysyä myös lelun myyjältä tai valmistajalta. Kukin lapsi kehittyy omaa tahtiaan, joten ohjeet ovat suuntaa-antavia.

Vauvat (0–1-vuotiaat)

Ensimmäisen elinvuotensa aikana lapset opettelevat hahmottamaan ympäröivää maailmaa. Vauva tutustuu ympäristöönsä ja sen esineisiin. Lelujen raikkaat värit, äänet ja tuntoaistia stimuloivat materiaalit innostavat lasta tutkimaan ja tarttumaan. Leluista ei saa irrota pieniä osia, sillä vauvat laittavat tavaroita mielellään suuhunsa.

  • Koskettelukirjat auttavat hahmottamaan mittasuhteita sekä ympäristön ja esineiden toimintaa. Kirjat ovat tärkeitä myöhemmin myös mielikuvituksen, kielellisen kehityksen ja luovuuden kannalta.
  • Purulelut ja helistimet sopivat vauvan käteen ja kiinnostavat pienokaista niin muodoltaan, väritykseltään kuin ääneltäänkin. Jääkaapissa viilennettävät purulelut helpottavat oloa hampaiden puhjetessa, kun ikenet ovat ärtyneet ja turvonneet.
  • Pehmolelujen pehmeä pinta rauhoittaa lasta. Vauvat tunnistavat kasvoja, joten pehmolelujenkin tutut kasvot lohduttavat.
  • Mobilet auttavat lasta kiinnittämään katseen kohteeseen ja tarkentamaan siihen. Jos mobile tuottaa ääntä, se saattaa kehittää myös kuuntelutaitoja. Äänten rytmikkyys voi auttaa vauvaa muistamaan, että on aika levätä.

Taaperot (1–2-vuotiaat)

1–2-vuotiaat nauttivat kurkistus-, taputus- ja loruleikeistä. Esineet alkavat kiinnostaa yhä enemmän: lapset nappaavat tavaroita käteensä ja ojentavat niitä leikkikaverille. Erilaiset tornien rakentamiseen soveltuvat palikat ovat mieluisia.

Liikuntataidot kehittyvät kovaa vauhtia. Lapsi alkaa kiipeillä, juosta, kurotella ja heitellä tavaroita. Perässä vedettävät lelut ja pallot tukevat liikunnallisten taitojen hioutumista.

Sanavarasto ja puhekyky ottavat harppauksia eteenpäin. Jotkut lausuvat yksittäisiä sanoja, toiset yksinkertaisia lauseita. Puheen kehitystä edistää esineiden ja asioiden nimeäminen, mihinn sopii mainosti kuvakirjan lukeminen yhdessä.

Kolmatta ikävuotta lähestyttäessä hienomotoriset taidot kehittyvät, ja lapsi alkaa kiinnostua käsillä tekemisestä, kuten muovailemisesta, piirtämisestä ja maalaamisesta.

  • Palikat, Dublot ja muut yksinkertaiset rakentelusarjat kehittävät hahmotuskykyä, silmän ja käden koordinaatiota ja loogista päättelykykyä.
  • Perässä vedettävät tai työnnettävät lelut innostavat liikkumaan ja kehittävät motorisia taitoja sekä tasapainoa.
  • Pallot opettavat koordinaatiota sekä tarttumista, vierittämistä ja heittämistä. Onnistuminen kohottaa lapsen itsetuntoa.
  • Kuvakirjat auttavat havainnollistamaan asioita iässä, jossa lapsi ei vielä ymmärrä kirjoitusta. Visuaalisen kielen vastaanottokyky kehittyy ennen kirjoitetun kielen ymmärtämistä, joten asioiden havainnollistaminen kuvien avulla on tärkeää. Kuvien avulla voidaan käsitellä turvallisesti pelottavia ja vaikeitakin asioita.
  • Väriliidut ja muovailuvaha kannustavat luovuuteen ja tarjoavat harjoitusta motoriselle kehitykselle.
  • Nuppipalapelien ja 2–5 palan palapelien värikkäät ja selkeät kuvat nuppeineen kehittävät hienomotoriikkaa.

Leikki-ikäiset

Leikki-ikäiset nauttivat kuvittelu- ja roolileikeistä. He imitoivat mielellään aikuisia: käyvät leikkikaupassa, matkustavat linja-autossa tai järjestävät kahvikutsuja. Koti- ja kauppaleikkitarvikkeet sekä erilaiset rooliasut ovat mieluisia.

Lapsi jäsentää ja peilaa aikuisten maailmaa roolileikeillä. Siksi lapset keksivät mielellään todellisuutta jäljitteleviä tilanteita ja leikkivät esimerkiksi ruoanlaittoa tai kaupassa käyntiä. Nukkeleikeissä pohditaan usein arkielämän teemoja ja ihmissuhteita

Erilaisten identiteettien omaksuminen leikkihahmojen kautta auttaa lasta elämän suurten kysymysten pohtimisessa. Roolileikit kehittävät myös sosiaalisia taitoja ja harjoittavat toisen asemaan asettumista, huomioimista ja kuuntelemista.

Eri rooleja kokeilemalla lapsi pohtii myös oikean ja väärän sekä hyvän ja pahan eroja. Siksi sota- ja taisteluleikkien pahiksilla on tärkeä rooli moraalikäsitysten kehityksessä.

Leikki-ikäinen nauttii käsillä tekemisestä. Askartelutarvikkeet tukevat hienomotoristen taitojen kehittymistä. Vilkkaana liitelevän mielikuvituksen ansiosta lapsi nauttii saduista sekä kertomuksista ja kykenee seuraamaan monimutkaisiakin juonia.

  • Rooliasut, koti- ja kauppaleikkilelut kannustavat käyttämään mielikuvitusta, kehittävät luovuutta ja sosiaalisia taitoja sekä opettavat ymmärtämään ympäristöä.
  • Askartelutarvikkeet kehittävät motoriikkaa ja luovuutta.
  • Satukirjat kehittävät kielellistä kehittymistä, ruokkivat mielikuvitusta ja tarjoavat elämyksiä.

Pienet koululaiset (1.–2. luokkalaiset)

Kouluikää lähestyttäessä erilaiset sääntöleikit ja -pelit alkavat kiinnostaa lasta, samoin kuin lapsiryhmässä toimiminen. Lapset nauttivat lautapelien pelaamisesta ja palapeleistä.

Juuri koulutaipaleen aloittaneet ovat kiinnostuneita kirjaimista, numeroista ja erilaisista kynätehtävistä. Liikunnallinen tekeminen, kuten naruhyppely, hiihto, luistelu ja uiminen, innostavat. Motoristen taitojen karttuessa taitotasoa voi hiljalleen nostaa esimerkiksi harjoittelemalla pyöräilyä ilman apupyöriä.

  • Lauta- ja palapelit kehittävät vuorovaikutustaitoja, ongelmanratkaisukykyä ja häviämisen sietämistä.
  • Tehtäväkirjat kehittävät kouluvalmiuksia ja hienomotoriikkaa.
  • Liikuntavälineet hiovat motoriikkaa, reaktiokykyä, itsesäätelyä ja tarkkaavaisuutta.

Isommat koululaiset (alakouluikäiset)

Alakouluikäisillä kavereiden kanssa puuhailu nousee tärkeään asemaan. Lapset viihtyvät edelleen erilaisten rooli-, mielikuvitus- ja rakenteluleikkien parissa. Kavereiden kanssa vietetään aikaa myös lauta- sekä erilaisia digitaalisia pelejä pelaten.

  • Lelufiguureita valmistetaan usein elokuva-, televisio- ja sarjakuvahahmoista. Ne ovat suosittuja keräilykohteita.
  • Rakentelusarjat, kuten Legot, vaativat kärsivällisyyttä ja keskittymistä, mutta kehittävät myös luovuutta, ideointikykyä, käden hienomotorisia taitoja sekä käden ja silmän koordinaatiota.
  • Digitaaliset pelit kehittävät visuaalisia taitoja ja kykyä erottaa yksityiskohtia nopeasti vaihtelevassa ympäristössä.

Lahjaideoita lapselle

  • 0–1-vuotiaalle: koskettelukirjat, purulelut ja helistimet, pehmolelut tai mobilet.
  • 1–2-vuotiaalle: palikat, Dublot ja muut helpot rakentelusarjat, perässä vedettävät tai työnnettävät lelut, pallot, kuvakirjat, väriliidut ja muovailuvaha tai nuppipalapelit ja 2–5 palan palapelit.
  • Leikki-ikäiselle: rooliasut, koti- ja kauppaleikkikalut, askartelutarvikkeet tai satukirjat.
  • 1.–2. luokkalaiselle: lauta- ja palapelit, tehtäväkirjat tai liikuntavälineet.
  • Isommalle koululaiselle: lelufiguurit, rakentelusarjat, kuten Legot tai erilaiset pelit.