2000-luvun ensimmäiset kymmenykset muistetaan historiankirjoissa älypuhelimien valtakautena. On oikeastaan harhaanjohtavaa puhua laitteista etupäässä puhelimina, sillä on jo harvinaista, että niitä käytettäisiin vain tuttaville soittamiseen.
Sen sijaan älypuhelimilla käytetään erilaisia sosiaalisia medioita, katsotaan ja kuvataan videoita, otetaan valokuvia, suunnistetaan karttapalveluiden avulla paikasta toiseen ja kuunnellaan musiikkia. Älypuhelimesta löytyy taskulamppu, kun auton avaimet tippuvat pimeänä talvi-iltana maahan, ja se on herätyskello, jonka avulla noustaan ajoissa uuteen päivään.
Koska älypuhelimista on tullut niin valtavan suosittuja laitteita, niiden markkinoilla käydään ankaraa kilpailua. Vielä muutama vuosi sitten älypuhelimen ostaminen oli pitkälti valinta Applen, Samsungin ja Microsoftin tuotteiden välillä, mutta nyt mukaan on astunut kiinalaisen Huawein kaltaisia uusia jättiläisiä, jotka kykenevät haastamaan vanhat tekijät.
Niinpä kuluttajalla on entistä enemmän valinnanvaraa, etenkin kun Applea lukuun ottamatta kaikki alan yhtiöt lanseeraavat ykkösmallinsa lisäksi runsaasti halvempia vaihtoehtoja.