Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Lapsen puhelin ja liittymä – ostajan opas

Teksti:
Marja Kasanen. Artikkelia on päivitetty 2.9.2016.
Asiantuntija:
liittymäliiketoimintajohtaja Henri Korpi, Elisa Oyj
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 19.11.2015
|
Muokattu: 31.8.2020
Pelaamiseen, kuvaamiseen vai yhteydenpitoon? Lapsen kännykkä valitaan iän ja käyttötarpeen mukaan.

Pienelle koululaiselle voi riittää edullinen ja kestävä peruspuhelin, jolla voi soittaa ja lähettää tekstiviestejä. Monille kännykkä on kuitenkin myös peliväline. Silloin oikea valinta on älypuhelin, joita on saatavissa myös halvemmissa hintaluokissa.

Teini-ikäiset haluavat yleensä älypuhelimen, jolla voi käyttää nettiä, pelata pelejä, ottaa kuvia ja viestiä sosiaalisessa mediassa.

Monikäyttöinen älypuhelin

Älypuhelin on tietokone, jossa on valmiina tietyt tekniset ominaisuudet. Puhelimeen voi hankkia lisäsisältöä sovelluskaupasta, ja jokainen tuunaa laitteen oman käyttötarpeensa mukaan.

Älypuhelimen valinnassa keskeistä on

  • Näytön koko ja resoluutio. Kalliissa ja laadukkaissa puhelimissa on parempi näyttö. Isoa näyttöä tarvitaan etenkin videoiden katsomiseen ja pelien pelaamiseen.
  • Käyttöjärjestelmän valinta, joka vaikuttaa samalla puhelimen valintaan. Tavallisimmat käyttöjärjestelmät ovat Android-järjestelmä, joka on käytössä muun muassa Samsung-puhelimissa, Windows Phone, joka on käytössä Nokian Lumia-puhelimissa ja Applen iOS, joka on käytössä iPhonessa.

Ennen puhelimen hankintaa vanhempien kannattaa keskustella lapsen kanssa siitä, minkälainen puhelin hankitaan ja mitä pelisääntöjä sen käyttöön liittyy.

Puhelinliittymän valinta

Jos puhelinta käytetään vain puhumiseen ja tekstiviestien lähettämiseen, liittymässä ei välttämättä tarvita nettiyhteyttä. Älypuhelimen käyttäjä sen sijaan tarvitsee datayhteyden, sillä puhelimen tarjoamat palvelut ja sosiaalinen media ovat verkossa.

  • Kiinteä datayhteys: Älypuhelimeen kannattaa hankkia liittymä, jossa on kiinteähintainen datayhteys. Operaattoreilla on tarjolla erilaisia pakettivaihtoehtoja, joihin kuuluu esimerkiksi kiinteähintainen data sekä tietty määrä puheaikaa ja tekstiviestejä.
  • Prepaid-liittymä: Prepaid-liittymällä käyttäjä pystyy rajaamaan riskiä esimerkiksi puhelimen hävitessä tai joutuessa varastetuksi. Löytäjä voi käyttää puhelinta vain etukäteen kortille ladatun euromäärän verran.
  • Saldorajoitus: Saldorajoituksella voi rajoittaa puhelinlaskua. Saldorajan voi määritellä itse. Kun raja ylittyy, liittymän lähtevä liikenne estetään, eikä puhelimesta voi soittaa muualle kuin hätänumeroon.
  • Palvelunumeroestot: Maksullisten palvelunumeroiden käytön voi estää kytkemällä liittymään puheluiden ja tekstiviestien palvelunumeroestot. Tämän lisäksi voi estää myös puhelut, liittymän käytön sekä tiedonsiirron ulkomailla.
  • Turvallisuutta lisäävät sovellukset: Puhelinoperaattorit tarjoavat myös palveluja, joiden kautta vanhemmat voivat valvoa lapsen puhelinta, esimerkiksi tarkistaa puhelimen sijainnin tai kytkeä puhelimen äänet päälle, jos lapsi on unohtanut sen äänettömälle eikä kuule soittoa.