Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Pyörä – ostajan opas

Teksti:
Petra Sneck
Asiantuntija:
Puheenjohtaja Teemu Tenhunen, Jyväskylän Pyöräilyseura JYPS ry, Tiina Riikonen, Suomen Ladun maastopyöräilyn olosuhdehanke sekä Liikenneturva.fi
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 4.3.2016
|
Muokattu: 7.5.2021
Polkupyöriä on tarjolla niin lyhyitä kaupunkimatkoja kuin kymmeniä kilometrejä polkeville. Lue vinkit pyöräostoksille.

Pyörää valitessa kannattaa ensin miettiä, millaisessa maastossa aikoo ajaa, kuinka usein pyöräilee ja miten nopeasti matkaa haluaa taittaa. Pyörän varustelu, ominaisuudet ja osat vaihtelevat sen mukaan, millaiseen käyttöön pyörä on tarkoitettu.

Pyörän valinnassa tärkeintä on rungon oikea koko. Oikeankokoinen pyörä on perusta hyvälle ajoasennolle ja samalla lisää pyöräilyn turvallisuutta.

Viisi vinkkiä pyörän valintaan

  1. Pohdi, millaiseen ajoon pyörä tulee: arkiliikenteeseen, työmatkalle, maastoon, kuntolenkille maantielle vai pidemmille retkille.
  2. Valitse kooltaan sopiva pyörä. Se tekee ajamisesta miellyttävämpää ja turvallisempaa. Monella valmistajalla on omat suositusmitoituksensa.
  3. Koeaja pyörä ennen ostopäätöstä. Vasta ajamalla syntyy oikea käsitys pyörän sopivuudesta.
  4. Satsaa laatuun. Laadukas pyörä on kestävä, turvallinen ja siihen saa varaosia myöhemminkin.
  5. Mieti mitä varusteita tarvitset. Enemmän pyöräilevä saattaa tarvita esimerkiksi lukkopolkimia, ketjusuojaa tai pyörälaukkuja. Pyöräilyhousut, hanskat sekä ajolasit lisäävät käyttömukavuutta.

Kaupunkipyörä

Kaupunkipyörät on tarkoitettu perinteiseen kaupunkiajoon yleensä lyhyille, satunnaisille matkoille. Ne ovat yleensä 1–8-vaihteisia, ja niiden rengaskoko on 28 tuumaa.

Kaupunkipyörissä on yleensä takajarru sekä käsijarru edessä. Peruspyöristä löytyy sekä naisten että miesten versioita.

Kiinnitä huomiota pyörän laatuun: yleensä mitä keveämpi pyörä on, sitä parempi se on.

Peruspyörät ovat yleensä hyvin varusteltuja. Niissä on lukot, tavaratelineet, ketjusuojat ja pitkät lokasuojat.

+ Pystyasento helpottaa ympäristön ja liikenteen tarkkailemista.
+ Näppärä kaupunkiajossa.
+ Ei vaadi paljon huoltoa.

- Pyörässä usein raskaita osia.
- Soveltuu muita pyörämalleja huonommin pidemmille matkoille ja mäkiseen maastoon.
- Pystyasento lisää ilmanvastusta.

Maastopyörä

Maastopyörät ovat yleensä kaupunkipyöriä keveämpiä, 21–24-vaihteisia maastoon ja asfaltille sopivia pyöriä. Laadukkaissa maastopyörissä on yleensä 27 tai 30 vaihdetta. Pyöristä löytyy myös 20- tai 10-vaihteisia vaihtoehtoja.

Maastopyörissä on yleensä vähintään etujousitus, osassa myös takajousitus. Jousitus on hyödyllinen terävillä ja jyrkillä katukiveyksillä. Täysijoustopyörää kannattaa harkita vain oikeaan maastoajoon.

Maastopyörän tukevuudesta ja matalalla sijaitsevasta painopisteestä on etua muun liikenteen seassa mutkitellessa, talviajossa ja kuljetettaessa raskaita kantamuksia.  Parhaimmillaan maastopyörän ominaisuudet ovat kuitenkin poluilla ja vaihtelevissa maastoissa.

Laadukas, sileillä renkailla varustettu maastopyörä on useimmiten huomattavasti kevyempi kuin peruspyörä. Erityisesti renkaiden ja vanteiden keveys tuovat keveyttä ajamiseen.

+ Tukevuus.
+ Matala painopiste.
+ Sekä 26- että 29-tuumaisilla renkailla varustettuihin maastopyöriin on saatavana paremmin pitäviä nastarenkaita kuin peruspyöriin ja hybrideihin.

- Liikenneajossa saattaa vaatia lokasuojien vaihtamista paremmin suojaaviin sekä muiden varusteiden asentamista.
- Ketjuvaihteiset pyörät ja jousitusratkaisut vaativat hieman enemmän huoltoa kuin pelkistetyt peruspyörät.
- Pitkillä työmatkoilla kevytkään maastopyörä ei ole yhtä nopea kuin hybridi tai cyclocross-pyörä.

Retkipyörä

Lähes kaikilla pyörillä voi tehdä ainakin lyhyitä retkiä, mutta pidemmille reissuille valitaan usein varustetasoltaan retkeilyyn sopiva retkeilypyörä, jossa on muun muassa raskaamman kuorman kestävä tavarateline.

Paljon ja pitkiä matkoja ajava arvostaa tavaratelinettä myös pyörän edessä, riittävää määrää pullotelineitä sekä vaihteiden riittävää määrää jyrkkien mäkien ylösnousuun. Myös tukeva runko ja pitkää rasitusta kestävät osasarjat ovat paljon pyöräilevän mieleen.

+ Tukeva runko kantaa paljon tavaraa.
+ Hyvin varusteltuja.
+ Sopii hiekkateille ja kaupunkiajoon.

- Täysi varustelu voi olla hieman ylimitoitettu lyhyeen kaupunkiajoon.

Maantiepyörä

Maantiepyörät on tarkoitettu vauhdikkaaseen ajoon asfaltoiduilla teillä. Niissä on yleensä 28-tuumaiset kapeat ja sileät renkaat, matala ajoasento ja kippurasarvinen tanko. Vaihteita on yleensä parisenkymmentä.

+ Kevyt ja vauhdikas.
+ Sopii kuntoilu- tai kilpailuajoon.

- Ohuet renkaat eivät sovellu lyhyitä siirtymiä lukuun ottamatta hiekkateille.
- Matala ajoasento saattaa olla hankala selkävaivaiselle tai kaupunkiajoon.
- Ei sovellu tavarankuljetukseen esimerkiksi kauppamatkoille, joten ei sovi useimmille ainoaksi pyöräksi.

Hybridi

Hybridipyörä on yhdistelmä maasto- ja maantiepyörää. Sen rakenne saattaa vaihdella paljon: ajoasento ja renkaat ovat yleensä maasto- ja maantiepyörän väliltä, jarrut ja 28 tuuman rengaskoko maantiepyöristä.

Hybridi soveltuu erityisesti pitkille työmatkoille sekä kuntolenkeille vaihtelevissa maastoissa.  Useimmissa hybrideissä on 18–28 vaihdetta, kalliimmissa 27 tai 30 vaihdetta.

+ Sopii hyvin työmatkapyöräksi sekä ympärivuotiseen käyttöön.
+ Toimii maastopyörää paremmin asfaltilla, mutta soveltuu tilapäiseen maastoajoon helpoilla ulkoilureiteillä.

- Maantiepyörää hitaampi.

Pyörän jarrut ja vaihteet

Pyörän valintaan vaikuttavia asioita ovat pyörän jarrut ja vaihteiden lukumäärä. Jarruja on rumpu-, vanne- ja levyjarrumallisia. Rumpujarruissa jarrutus tapahtuu polkemalla taaksepäin. Rumpujarrut ovat kaikkein painavimpia ja heikentävät hieman pyörän rullaavuutta.

Yleensä tavallisissa pyörissä on vaijerilla toimivat vannejarrut, jotka hidastavat vauhtia puristamalla jarrupaloja vanteen sivuja vasten. Vannejarrut ovat kaikkein keveimmät ja melko tehokkaat.

Vielä tehokkaammat,  alun perin autoissa ja moottoripyörissä käytetyt levyjarrut kuitenkin yleistyvät koko ajan. Levyjarrun idea perustuu akseliin tai napaan kiinteästi kiinnitettyyn levyyn sekä jarrupaloihin, jotka jarrutettaessa puristuvat pyörivää levyä vasten.

Vaihteita pyörässä voi olla 1–30. Pyörässä voi olla ketju- tai napavaihteet. Ketjuvaihteissa yksinkertaisin huoltotoimenpide vaihteistolle on ketjun puhdistus ja voitelu tai vaihto uuteen.

Napavaihteet ovat tiettyyn rajaan saakka huoltovapaita, mutta toisaalta huollon ollessa ajankohtainen, huoltotoimenpiteet on hankala tehdä itse.

Renkaat

Polkupyörien renkaita on useaa eri kokoa. Perinteisin tapa kertoa renkaan koko on ilmoittaa se tuumina. Aikuisten pyörissä renkaan koko on tavallisesti 26 tai 28 tuumaa. 29-tuumaiset yleistyvät kuitenkin kovaa vauhtia.

Halkaisijan lisäksi renkaat poikkeavat toisistaan leveydeltään ja kuvioinniltaan. Leveys vaikuttaa kitkaan, joten maantiepyörien kapeat renkaat mahdollistavat kovan vauhdin.

Maastopyörissä taas leveämmät renkaat ja karhea pinta antavat pitoa. Talviajoa varten pyöriin on saatavana nastarenkaita.

Saatavana on myös taittuvasivuisia renkaita, jotka ovat pyöräharrastajien mielestä ketjun öljyämisen ja riittävien rengaspaineiden jälkeen kätevin tapa lisätä pyöräilyyn keveyttä ja vauhtia.