Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
Antti Rönkä

Kävelylenkki kuuluu Antti Röngän päivittäisiin rutiineihin.

Kirjailija Antti Rönkä käy kaupassa joka aamu: ”Ostelen mielelläni tuotteita, jotka menisivät muuten jätteeksi"

Teksti:
Anneli Juutilainen
Kuvat:
Pia Inberg
Julkaistu: 25.10.2021
Muokattu: 5.11.2021
Kirjailija Antti Rönkä torjuu ruokahävikkiä ostamalla kerrallaan vain kaiken saman päivän aikana tarvittavan. Hän ei kiirehdi pois kaupasta, vaan haahuilee ja tutkii tuotteita kaikessa rauhassa. Ruokaostoksia ei tehdä ostoslistan, vaan mielitekojen mukaan.

Kirjailija Antti Rönkä kertoo arkisista rutiineistaan ja paljastaa parhaat oivallukset:

”Aamut ovat päivän paras osuus. Laitan herätyskellon soimaan kuuden tai seitsemän aikoihin, mutta havahdun lähes aina jo viittä minuuttia ennen.

Erityisesti nautin siitä, jos herään oikein aikaisin ja pääsen tekemään pienen kävelyn, kun kadut ovat vielä autiot. Silloin kaikki on selkeää ja rauhallista.

Kävelylenkki kuuluu joka-aamuisiin rituaaleihini. Sen aikana pysähdyn johonkin lähialueeni varhain aukeavaan kahvilaan ja ostan itselleni aamupalan: melko usein karjalanpiirakan ja kahvin mustana.

Saman kävelyreissun aikana käyn lähikaupassani ostamassa lounasta ja päivällisen. Tuntuu kuin olisin lähtenyt kotoa työpaikalleni ja kävisin ostamassa itselleni eväät.”

Mozartin musiikki helpottaa kirjoittamisen lukkoa

”Aamun tunnit ovat minulle tehokkainta työaikaa. Olen nopea kirjoittaja, ja saan lyhyessä ajassa syntymään paljon tekstiä. Kirjoittaessani juon monta litraa kahvia ja vissyä. Valitettavasti en ole vielä saanut hankittua hiilihapotuslaitetta vaan kannan kaupasta pullotolkulla kivennäisvesiä.

Kirjoitan fiilispohjalta, enkä määrittele itselleni päivätavoitteita merkkimäärien tai valmiiden sivujen osalta. Työnteko tuntuu luontevammalta, kun en aseta itselleni paineita.

”Aamun tunnit ovat minulle tehokkainta työaikaa.”

Usein istun tietokoneella työpöytäni ääressä neljän tunnin ajan. Se on melko lailla maksimiaika. Sen jälkeen luovuus tyssää.

Joskus kirjoittaminen takkuaa eikä tekstiä meinaa syntyä. ”Writer’s blockiin” eli kirjoittamislukkoon auttaa kävely ulkona, yön yli nukkuminen, Mozartin kuuntelu tai kupillinen mustaa kahvia. Yleensä aloittaminen on vaikeinta, mutta kun jaksaa taistella ensimmäiset lauseet, homma alkaa sujua.”

Ostelen mielelläni tuotteita, jotka menisivät muuten jätteeksi

”Luonani kyläileviä kavereitani naurattaa, ettei minulla ole mitään ruokia jääkaapissani – tai muissakaan kaapeissa.

Torjun ruokahävikkiä ostamalla kerralla vain sen verran, mitä sen päivän aikana tarvitsen. En osaa hamstrata tai hankkia viikoksi ruokaa. Se on minulle mahdoton ajatus. Tuntuisi pahalta heittää käyttämättä jääviä ruoka-aineita roskiin.

En seuraile tarjouksia. Ostelen mielelläni alennustarralla merkittyjä tuotteita, jotka menisivät muuten jätteeksi.

Minulla ei koskaan ole kiirettä pois kaupasta. Saatan haahuilla ja tutkia tuotteita. En tee kauppalistoja, vaan kuulostelen mielitekojani.

Lopetin pari vuotta sitten punaisen lihan ja kanan syömisen eettisistä ja ekologisista syistä. Ruokavalioni koostuu kasviksista ja kalasta.

Pidän ruoanlaitosta ja arvostan itselleen kotiruokaa kokkaavia ihmisiä, mutta tyydyn itse useimmiten eineksiin. Aamun lenkilläni ostan usein esimerkiksi kirjolohilaatikkoa.

Joskus käyn ulkona syömässä. Helsingin keskustassa houkutus siihen on suuri, kun ravintoloita on paljon ympärilläni. Fafa´sin falafel-annokset ovat suosikkini. Viime aikoina olen kuitenkin yrittänyt rajoittaa ravintolaruokailuja säästääkseni rahaa.”

Työnteon lopettamisen jälkeen haluan lähteä ulos ovesta

”Yritän lukea mahdollisimman paljon kirjoja, koska se pitää yllä omaa kirjoittamisvirettäni. Nyt olen lukemassa Richard Powersin Ikipuut -romaania.

Aikaisemmin minulla oli tapana lukea kahviloissa, mutta nykyään en pysty keskittymään hälyssä. Lounaan jälkeen syvennyn kirjaan kotona nojatuolissani tai sängyssäni. Samalla juon taas lisää kahvia.

Työnteon lopettamisen jälkeen tuntuu tärkeältä astua ulos ovesta. Minulle se symboloi työpäivän päättymistä ja työpaikalta lähtöä. Toisinaan lähden muutaman kilometrin mittaiselle juoksu- tai kävelylenkille tai tapaan ystäviäni.”

Hasselbackan perunat sopivat kalaruokien kylkeen

”Päivälliseni on hyvin samanlainen kuin lounas. Syön taas aamulla ostamani eines-aterian. Onneksi vaihtoehtoja on paljon myös kasvissyöjille. Hiljattain löysin eineshyllystä uuden maukkaan vegecurryn.

Yritän välttää puhelimen katsomista ruokailun aikana, mutta yksin syödessä Instagram ja Whatsapp-viestittely houkuttelevat liian usein.

Istahtaisin mieluusti valmiiseen pöytään, mutta se on harvinaista herkkua. Asun yksin, ja vanhempani asuvat Lahden lähettyvillä. Sinne ei tule ihan noin vain lähdettyä syömään.

Jos joskus harvoin kokkaan jollekin kaverilleni, valmistan useimmiten uunilohta tai paistettuja ahvenfileitä. Hasselbackan perunat sopivat erinomaisesti niiden kylkeen.”

Unelmoin siitä, että voisin palkata siivoojan

”Pidän siisteydestä ja siitä, että tavarat ovat järjestyksessä, mutta en puunaa paikkoja jatkuvasti. Yksin asuessa ei tule hirveästi sotkettua.

Siivoan kaiken kerralla, kun havahdun kotini likaisuuteen. Teen suursiivouksen pari kolme kertaa kuussa. Siihen kuuluu vähintään imurointi ja pölyjen pyyhintä.

En ole martta-tyyppiä, ja kotityöt ovat minulle epämieluisia. Unelmoin siitä, että voisin palkata siivoojan. Tällä hetkellä pienessä yksiössäni se tuntuu liioittelulta.”

”Teen suursiivouksen pari kolme kertaa kuussa.”

Ihoni voi paremmin ilman maitotuotteita

”Iltaisin katselen elokuvia, luen ja kuuntelen musiikkia vinyylilevysoittimestani: rock´n rollia, jazzia tai poppia – kuuntelen monipuolisesti eri genrejä.

Minulla on myös sähköpiano, jota soitan omaksi ilokseni. Usein improvisoin ja teen omia biisinpätkiä tai soitan jazz-klassikoita. En käytä kuulokkeita, mutta ainakaan vielä naapurit eivät ole valittaneet musisoinnistani.

Iltapalaksi syön usein kaurajugurtin. Olen jättänyt pois maitotuotteet, ja ihoni voi paremmin ilman niitä. Kasvojen ja hampaiden pesu kuuluvat iltaan laskeutumisriitteihini. Yritän viestittää aivoilleni niiden avulla, että nukkumaanmeno lähestyy.”

Hengitysharjoitus auttaa rentoutumaan

”Nukun vain noin kuusi tuntia yössä. Se on liian vähän. Lisäuni ei olisi pahitteeksi.

Kärsin nukahtamisvaikeuksista ja saan unen päästä kiinni vasta puolenyön jälkeen. Tiedän, että minun pitäisi rauhoittaa iltani ja yrittää olla poissa sosiaalisesta mediasta tai lakata lukemasta uutisia puhelimeltani. Se vain on kovin vaikeaa.

Olen kuitenkin löytänyt yhden konstin, jolla yritän rauhoittaa itseäni ennen nukkumaanmenoa. Teen hengitysharjoituksia: hengitän sisäänpäin kahdeksan sekunnin ajan ja hengitän ulos yhtä pitkään. Se rentouttaa ja tasaa sykkeeni.”

Antti Rönkä, 25

  • Kirjailija ja freelancer-kirjoittaja. Antti kirjoitti koulukiusaamista käsittelevän esikoisteoksensa Jalat ilmassa vuonna 2019. Seuraavana vuonna ilmestyi hänen ja isänsä Petri Tammisen yhteisteos Silloin tällöin onnellinen.

  • Asuu yksin Helsingin keskustassa.

  • Ajankohtaista Antti Röngän uusin teos Nocturno 21.07 (Gummerus 2021) julkaistiin elokuun alussa. Kirja on myynnissä Prisman verkkokaupassa.

Lue lisää arjen oivalluksia

Lisää aiheesta