Mitä tarkoittaa grocerant, S-ryhmän konseptipäällikkö Harri Harjula?
Grocerant tarkoittaa kaupan ja ravintolan rajapintojen hälvenemistä. Se voi tarkoittaa esimerkiksi kaupan sisällä olevaa ravintolaa tai käsin tehtyä ravintolatasoista ruokaa, jota voi ostaa kaupasta kotiin. Sanalle ei ole vielä keksitty suomenkielistä vastinetta.
Miten ilmiö näkyy S-ryhmän kaupoissa?
Tuoreena marketissa valmistettava sushi on todella suosittua. Testaamme parhaillaan osassa myymälöistä, miten ultratuore eli myymälässä valmistettu valmisruoka tekee kauppansa. Kahden hengen valmiit ateriat sisältävät kasviksia, kastiketta ja raakaa kalaa tai lihaa. Pakkauksesta poistetaan kansi ja se laitetaan sellaisenaan uuniin kypsymään.
Food Market Herkuissa on ollut jo pitkään ravintolatoimintaa. Olemme kehittäneet valmisruokatuotteita Herkkuun Michelin-tähden saaneiden keittiömestareiden kanssa.
Lokakuun puolivälissä tuomme Amarillo-valmisateriat Prismoihin, S-marketeihin ja osaan pienemmistä myymälöistä.
Yhä useampaan S-ryhmän myymälään tulee myyntiin myös ultratuoreita täytettyjä patonkeja.
Millaisia Amarillo-aterioita kauppoihin tulee?
Amarillon parhaat klassikkoannokset on muokattu kaupan valikoimiin sopiviksi. Suosikkejani ovat mausteiset, riisipohjaiset Chili con Vege ja Chili con Carne. Toinen on kasvisateria, toisessa on lihaa. Mikroaterioiden lisäksi valikoimaan kuuluu Amarillon burritoja ja ruokaisia bowl- eli kulhosalaatteja, joissa quinoa- tai bulgurpedin päälle on koottu kanaa tai halloumia ja muun muassa kasviksia.
> Tutustu tästä Amarillo-tuotteisiin
Ostavatko suomalaiset kaupasta ennemmin pikaruokaa vai fiinimpiä annoksia?
Erityisen suosittua on ravintolalaatuinen kotiruoka, kuten Food Market Herkun lasagne, jota myydään S-ryhmän kaupoissa ympäri Suomen.
Millaisia trendejä maailmalla on nähtävissä liittyen grocerant-ilmiöön?
Ultratuore eli myymälässä valmistettu ruoka on suuri trendi. Esimerkiksi Italiassa parhaissa ruokakaupoissa valmistetaan mozzarellaa ja Sveitsissä suklaata.