1905: Ensimmäinen Yhteishyvä
Ulkomaisten esikuvien mukaista osuustoimintaa virisi 1800-luvun lopulla eri puolille Suomea. Kun vuosisata vaihtui ja osuustoimintalaki tuli voimaan, pieniä paikallisia osuuskauppoja syntyi kymmenittäin niin maalle kuin kaupunkeihin. Keskusliike SOK perustettiin edistämään osuuskauppojen maanlaajuista yhteistyötä. SOK:n tehtävänä oli esimerkiksi levittää osuustoiminta-aatetta ja neuvoa kauppoja liiketoiminnassa.
Keskusliikkeen neuvontatyöhön liittyi myös Yhteishyvä-lehden lähtölaukaus. Osuuskauppojen ja kuluttajien äänenkannattajan ensimmäiseksi päätoimittajaksi suostui, "joskin epäillen", SOK:n neuvojana työskennellyt Jalmari Sahlbom.
Lehden ensimmäinen numero, n:o 0, ilmestyi tammikuussa 1905. Pääkirjoituksessa myöhemmin SOK:n toimitusjohtajaksi valittu Sahlbom korostaa, että suurin osuuskauppojen kohtaamista vaikeuksista on jäsenten heikko yhteistunne.
Aluksi kerran kuussa ja myöhemmin viikoittain ilmestynyt Yhteishyvä oli kirjanen, joka loi osuuskauppaväkeen yhteishenkeä ja julkaisi kaupanpidon kannalta tärkeää tietoa. Levikki oli ensialkuun vaatimaton, mutta tilaajat olivat osuuskauppojen aktiivijäseniä, joiden kautta tieto levisi laajemmallekin piirille. Lehteä tehtiin pitkään tappiolla, koska tilausmaksu haluttiin pitää alhaisena.
Kaupallisen ja osuustoiminnallisen valistuksen ohella Yhteishyvässä oli muun muassa lukijain, kodin ja naisten osastot sekä pakinoita. Myös mainonta eli reklaamit olivat alusta alkaen näkyvä osa lehteä sekä piristävä lisä paljon tekstiä ja vähän kuvia sisältäneessä julkaisussa.
Yhteishyvän ruotsinkielinen vastine Samarbete alkoi ilmestyä vuonna 1909. Sen sisältö oli pääasiassa käännetty Yhteishyvästä. Vuodesta 1913 lähtien molemmat lehdet painettiin Yhteiskirjapaino Oy:ssä, joka oli osuustoiminnallisten yhdistysten ja keskusliikkeiden yhteisyritys.
1910-luku: Kirjasesta sanomalehdeksi
Yhteishyvä alkoi ilmestyä sanomalehtimuodossa vuonna 1916. Lehtiuudistuksen taustalla oli osuuskauppojen ja koko yhteiskunnan jakautuminen kahteen leiriin. Työväen osuuskaupat perustivat oman lehtensä, jolloin Yhteishyvän levikki laski. Sanomalehti oli kustannuksiltaan aiempaa edullisempi, minkä lisäksi sisältö saatiin siinä "paljon hauskemmin järjestetyksi".
Yhteishyvä muuttuikin kuluttajien yleisviikkolehdeksi, kun kaupanhoidolliset jutut siirtyivät julkaistaviksi Osuuskauppalehdessä. Sisällössä korostuivat ajankohtaiset ja yleissivistävät aiheet sekä kodin hyötytieto. Lehden sivuilla oli myös paljon piirroksia ja valokuvia.
1930-luku: Ensimmäinen värivalokuva
1930-luvulla Yhteishyvän sisällössä valokuvat valtasivat lisää tilaa teksteiltä, ja vuonna 1932 tehtiin historiaa ensimmäisellä suomalaislehdessä julkaistulla värivalokuvalla.
Lisäksi erityisellä kuvasivulla esiintyi monipuolisesti kiinnostavia henkilöitä, paikkoja ja tapahtumia niin koti- kuin ulkomailta.
Myös nelisensataa paikallista osuuskauppaa näkyivät Yhteishyvässä. Huippusesonkeina lehteä julkaistiin kolmena eri painoksena, ja vuodesta 1936 lähtien osuuskaupoilla oli mahdollisuus julkaista paikallisuutisia omalla sivullaan.