S-ryhmän päivittäistavarakauppaa johtava Päällysaho kertoo, että kilpailijoilta odotetaan myös kaupan arvoketjun huomioon ottamista. Tämä näkyy niin tuotantoprosessien suunnittelussa kuin lopullisissa pakkauksissa.
"Säilyvyys on tärkeä asia. On pohdittava, miten tuoretuotteesta kehitetään sellainen, että se menee läpi turvallisena tuotteena. Pakkaussuunnittelun kautta tuote saadaan erottumaan hyllystä, Päällysaho kertoo.
Lue myös: ”On riski kehittää ruokatuote, jossa tätä ei ole otettu huomioon” – Menestysresepti-kilpailun finaalissa näkyy panostus vastuullisuuteen
Tuotteen menestyksen kannalta on tärkeää, että tuote herättää kuluttajien kiinnostukseen. Erottuvuus on tärkeässä roolissa.
"Tuotteen on saatava sinut tai minut kokeilemaan. Erottuvuuden kautta tehdään ensimmäinen ostopäätös. Jos tuote päätyy ostoskoriin toisen tai kolmannenkin kerran, on sille löytynyt käyttöyhteys. Se on oltava maukas ja helppokäyttöinen. Myös oikealla hintapisteellä on merkitystä", Päällysaho sanoo.
Lue myös: Menestysreseptin kehittäjien tiukka paikka: kuinka kuluttaja hurmataan?
Vaikka jokaisessa ohjelman jaksossa kilpailijoita verrataan eri osa-alueittain, tuomarit ovat kaikki sitä mieltä, että lopullinen voittaja ratkeaa vasta finaalin aikana.
"Finaalissa ratkaisee se, miltä lopullinen tuote näyttää tuomarin tai kuluttajan silmin, miten se on tuotu lautasella esille ja miltä tuote juuri sillä hetkellä minun ja kollegoiden suussa maistuu", Päällysaho toteaa.
Taso on tänä vuonna ollut korkea, sillä kilpailu on jo monelle tuttu. Suomalaisen menestysreseptin tunnettuus on kasvanut ja hakemuksia tuli suuret määrät.
"Taisin tämän kauden ensimmäisissä jaksoissa jo todeta, että kuluttajalla on täysi oikeus odottaa täyden kympin tuotteita", Päällysaho sanoo.